Stemmevansker
Barn og elever med stemmevansker har utfordringer med å bruke stemmen på en naturlig måte.
Dere som jobber i barnehager og skoler bør vite hva som kjennetegner stemmevansker, og hvordan dere best kan tilrettelegge for det enkelte barnet eller eleven.
Stemmevansker gjør det vanskelig å bruke stemmen på en naturlig måte. Er stemmen for eksempel svak eller presset, kan det være vanskelig å oppfatte hva barnet eller eleven sier.
Stemmevansker fører til hørbare forandringer i stemmen, slik som
- vansker med å regulere styrke
- heshet
- lite kraft
- ustabil stemme
- fravær av stemme
Noen har også ubehag i strupen og blir slitne av å snakke.
Stemmevansker deles inn i fire kategorier:
- funksjonelle stemmevansker
- funksjonelt-organiske stemmevansker
- organiske stemmevansker
- nevrologiske stemmevansker
Funksjonelle stemmevansker
Ved funksjonelle stemmevansker kan ikke legene påvise organiske forandringer i strupen, eller på stemmebåndene. Grunnen til stemmevanskene er som regel måten barnet eller eleven bruker stemmen på, spenninger i muskulaturen eller overbelastning av stemmen. Både barn og voksne kan miste stemmen på grunn av traumer eller emosjonelle belastninger.
Funksjonelt-organiske stemmevansker
Ved funksjonelt-organiske stemmevansker fører måten barnet eller eleven bruker stemmen på til organiske forandringer på stemmebåndene.
Organiske stemmevansker
Ved organiske stemmevansker kan legene se forandringer i strupen og/eller på stemmebåndene.
Nevrologiske stemmevansker
Nevrologiske stemmevansker innebærer at nervebaner som styrer stemmefunksjonen har blitt skadet eller har opphørt.
Barn som er for tidlig født eller som har vært intubert, har større risiko for nevrologiske eller organiske stemmevansker.
Dere som jobber i barnehagen eller skolen har en mulighet til å fange opp stemmevansker hos barn og elever. Hvis dere mistenker at et barn eller en elev har stemmevansker, bør dere snakke med barnet eller eleven og foreldrene.
Stemmevansker utredes av øre-, nese-, halsspesialist. En logoped med kompetanse på stemmevansker utreder og følger opp barnet eller eleven videre. Logopeden går igjennom skjemaer for å kartlegge stemmens funksjonsevne, pusten og spenninger i kroppen.
Symptomer
Symptomer på stemmevansker kan være at barnet eller eleven har smerter i halsen eller blir sliten av å bruke stemmen. Stemmen kan bli hes, ustabil, krampaktig eller skurrete.
Det er normalt at stemmen forandrer seg i forbindelse med luftveisinfeksjoner. Etter å ha blitt frisk bør stemmen normalisere seg i løpet av noen få uker. Det er en grei huskeregel at barnet eller eleven bør oppsøke lege hvis stemmen endrer seg og det varer mer enn fire uker.
En stemmevanske kan være sammensatt. Hvis barnet eller eleven får vansker med pust og stemme samtidig med belastninger eller økt stress i livet, kan det være riktig at dere involverer andre fagpersoner.
Les mer: Gjenkjenne og kartlegge spesialpedagogiske behov
Barn og elever med stemmevansker har behov for tilrettelegging for å øke mestring i hverdagen, i læringssituasjoner og i sitt sosiale liv. Barnehagen og skolen har ansvaret for å planlegge og gjennomføre tiltakene, med støtte fra PPT og logoped etter behov.
Tilrettelegging for barn og elever med stemmevansker kan være indirekte og direkte. Indirekte tiltak handler om at dere bør tilrettelegge miljøet rundt barnet eller eleven. Direkte tiltak handler om å bevisstgjøre barnet eller eleven på egen stemmeatferd, og lære øvelser som kan gjøre stemmen bedre.
Eksempler på indirekte tiltak dere kan gjøre er å
- redusere støy på avdelingen eller i klasserommet
- redusere avstanden når dere snakker sammen
- tilrettelegge for kommunikasjon i mindre grupper
- ha særlig fokus på å vente på tur og å snakke en om gangen
- ikke legge opp til for mye aktivitet som krever mye av stemmen
- gi rom for å hvile både kropp og stemme
- bruke stemmeforsterker (høyttaler og mikrofon)
Eksempler på direkte tiltak kan være
- å øke bevisstheten rundt barnet eller elevens egen stemmeatferd
- logopediske stemmeøvelser
- overføring fra stemmeøvelser til å ha fokus på selve samtalen
Små barn som har veldig svak eller ingen stemme, har behov for spesialpedagogisk hjelp. Noen vil ha behov for å ta i bruk tegn til tale eller alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Det vil være viktig for å støtte språkutviklingen, og gi barnet flere muligheter til å kommunisere.
Les mer: Tilrettelegging for barn og elever med behov for ekstra støtte