Kombinerte syns- og hørselstap og døvblindhet
Barn og elever med kombinerte syns- og hørselstap og døvblindhet har både nedsatt hørsel og nedsatt syn. Mange opplever utfordringer i barnehagen eller på skolen.
Dere som jobber i barnehage og skole bør vite hva som kjennetegner kombinerte syns- og hørselstap og døvblindhet, og hvordan dere kan tilrettelegge for det enkelte barnet eller eleven.
Barn og elever med kombinerte syns- og hørselstap har både nedsatt hørsel og nedsatt syn. Noen barn får en diagnose som innebærer nedsatt syn og hørsel tidlig etter fødselen, mens andre får påvist nedsatt syn og hørsel i løpet av de første leveårene. Hos noen utvikler sansetapene seg over tid, og viser seg først i ungdomsalder eller i voksenlivet.
Barn og elever som enten har nedsatt syn eller nedsatt hørsel, bruker ofte den andre sansen for å kompensere. Når noen har både nedsatt syn og hørsel, er muligheten for å kompensere på denne måten begrenset.
Barn og elever med kombinerte sansetap eller døvblindhet har ofte utfordringer med
- å kommunisere
- å få tilgang til skriftlig og muntlig informasjon og lærestoff
- å orientere seg
- å forflytte seg
- at de blir ekstra slitne
Mange har stor nytte av syns- og hørselshjelpemidler og god pedagogisk og fysisk tilrettelegging. Dette gjør at de kan utnytte den graden av hørsel og syn de har igjen, og kan kommunisere med norsk talespråk eller norsk tegnspråk.
Kombinerte syns- og hørselstap og døvblindhet er funksjonsbetegnelser, og ikke diagnoser i seg selv.
Døvblindhet
Når et barn eller en elev har et så alvorlig kombinert sansetap at den ene sansen ikke kan kompensere for tapet av den andre, kaller vi det døvblindhet.
Barn og elever med døvblindhet må i stor grad bruke berøringssansen for å kommunisere, utforske, orientere seg og forflytte seg, og for å forstå verden rundt seg.
Mange barn og elever med medfødt døvblindhet utvikler individuelle kommunikasjonsformer som kan være vanskelige å oppdage, forstå og gjenkjenne uten spesiell kompetanse.
Les mer om døvblindhet hos Nasjonal Kompetansetjeneste for døvblinde
Noen barn er født med syndromer som innebærer nedsatt syn og hørsel fra fødselen av. Andre barn blir født med en diagnose som innebærer medfødt hørselstap, og synstap som utvikles på sikt.
Selv om alle nyfødte får screenet hørselen sin, kan det være at små og moderate hørselstap ikke blir oppdaget. Selv små hørseltap kan ha store konsekvenser for noen med nedsatt syn. På samme måte vil et synstap ha mange konsekvenser for et barn eller elev som har et hørselstap. Når tilsynelatende små sansetap opptrer samtidig, kan dette komme til uttrykk på mange måter og gi mange utfordringer.
Oppdage kombinerte sansetap
Vær oppmerksom når et barn eller en elev
- synes det er mørkt der andre ser bra, og er rask til å slå på lyset inne eller leie dere i hånden når det begynner å skumre
- bruker berøringssansen mye i utforsking og sosial kontakt
- stopper litt opp når dere skal ut fordi det blir blendet av sollyset
- støter borti ting, velter glass eller andre gjenstander, snubler i ting på gulvet og er utrygg på ukjente steder
- unngår sosiale leker som krever synsoppmerksomhet
- er uoppmerksom i samlingsstunden
- unngår blikkontakt
- holder objekter nær øynene
- ikke følger objekter og personer med øynene, og ikke snur seg etter lyder
- liker å se på objekter som lyser
- har forsinket språkutvikling eller kommuniserer på en måte som er lite lesbar
- trekker seg tilbake og leker alene
- er urolig og virker ukonsentrert
- trenger hyppige pauser i løpet av dagen
- bruker hendene for å lete etter ting
Kartlegging og utredning
Øre-nese-hals-avdelinger og øyeavdelinger i spesialisthelsetjenesten utreder syns- og hørselstap. Når det er mistanke om både nedsatt syn og hørsel, bør dette utredes av medisinske spesialister på området, og av syns- og audiopedagoger som har kompetanse på kombinerte sansetap og døvblindhet.
Barnehage og skole er viktige i en utredningsprosess. Dere observerer over tid, og kan bidra med nyttige vurderinger om hvordan barnet eller eleven bruker sansene i ulike sammenhenger. Dere har også muligheter til å prøve ut, evaluere og justere ulike typer pedagogisk tilrettelegging.
En god kartlegging av barnet eller elevens syns- og hørselsfunksjon er viktig for at dere skal kunne legge til rette for læring og trivsel i barnehage og skole. I tillegg vil en kartlegging fortelle noe om hvordan dere kan forstå barnets eller elevens uttrykk og atferd, og hvordan dere kan tilrettelegge for utvikling av samspill, kommunikasjon og språk.
Les mer: Gjenkjenne og kartlegge spesialpedagogiske behov
God tilrettelegging for barn og elever med kombinerte sansetap eller døvblindhet handler først og fremst om å gjøre hverdagen trygg og oversiktlig. Barnet eller elevens syns- og hørselsfunksjon vil påvirke
- kommunikasjonen med barn og voksne i barnehagen og skolen
- muligheten til å kunne orientere seg og forflytte seg trygt og fritt i barnehage- og skolemiljøet
- tilgangen til opplæring og læremidler, undervisningssituasjoner og klassemiljø. Mange opplever at tempoet er så høyt at de ikke får med seg hvem som snakker i en gruppe og om hva. Mange trenger tolk/ledsager.
Det er viktig at dere retter innsatsen inn mot disse områdene.
Tilretteleggingen kan handle om hvordan dere voksne skal forholde dere til barnet eller eleven, om god planlegging før barnehage- og skolestart, og om nødvendig fysisk tilrettelegging av omgivelsene.
I praksis kan tilrettelegging innebære
- god planlegging av barnehage- og skolestart
- tilpassing av læreplaner
- planlegging av overganger
- tilrettelagt lydmiljø
- fysisk tilrettelegging og hjelpemidler
- fargemarkeringer i miljøet ute og inne
- gode lys- og blendingsforhold
- riktig plassering av barnet i klasserom eller grupper
- reduksjon av visuell støy
- visuell orden og oversikt
- punktskriftopplæring og mobilitetsopplæring
Det er utfordrende å leve med sansetap. Barn og elever som ikke får god pedagogisk og fysisk tilrettelegging, kan bli urolige, passive eller få problemer med konsentrasjonen.
Spesialundervisning
Elever som ikke har tilstrekkelig utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning.
Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp hvis de har behov for det.
Signo skole- og kompetansesenter gir tegnspråktilbud til blant annet døvblinde på vegne av det offentlige.
Les mer: Tilrettelegging for barn og elever med behov for ekstra støtte