Indikatorveiledning – Ståstedsanalysen og tilstandsrapporten for grunnskolen
Gjennomføring
Overgangen fra grunnskole til VGO
Slik forstår du tallene for overgang fra grunnskolen
Talene viser andelen 16 åringer som går i videregående opplæring samme år som de avsluttet grunnskolen. Det er også mulig å se antall elever som andelene er beregnet ut fra.
Du kan se tallene på nasjonalt nivå, fylkesnivå og kommunalt nivå. Fylke/kommune viser her til fylket/kommunen som skolen geografisk ligg i. Svalbard (Longyearbyen) er i denne statistikken regnet som en kommune i Troms fylke.
Overgangstallene for ent fylke eller for landet endrer seg lite fra år til år. Delen med overgang for en kommune kan derimot endra seg mener fra år til år. Dette er fordi andelen i større grad var påvirket av utfallet til enkeltelever når det er få elever. Variasjoner i elevgruppa kan også være med på å forklara endringer fra år til år. Endringer i overgangsdel i små kommuner bør derfor tolkes varsomt.
Kilder
Elevinformasjon fra både grunnskolen og videregående opplæring er registerdata på individnivå, og er hentet fra inntakssystemet til fylkeskommunene VIGO.
Informasjon om skoler og i hvilken grad den er gyldige skoler henter vi fra Nasjonalt Skoleregister (NSR). Data i NSR har opphavet sitt i Statistisk sentralbyrå sitt (SSB) Virksomhet- og foretaksregister (VoF), dette er igjen avstemt med Eningsregisteret i Brønnøysund.
Beregninger
Grunnskolepoeng regnes ut ved at alle avsluttende karakterer som føres på vitnemålet, legges sammen og deles på antall karakterer. Deretter ganges gjennomsnittet med 10. Elever som har færre enn halvparten gyldige karakterer er ikke med i beregningene.
Endringshistorikk
2018: Statistikken vart nyutvikla av Utdanningsdirektoratet og publisert bakover i tid. Tallene er ikke sammenlignbare med tallene som tidligere var publisert i Skoleporten og som var produsert av Statistisk sentralbyrå.
Publiseringsregler
Opplysninger som direkte eller indirekte kan knyttes til enkeltindivid er regnet som personopplysninger, se personopplysningsloven § 2 nr 1 . Publiseringsreglene som kjem til bruk på åpen del skal ta i vare personvernet ved å forhindra direkte eller indirekte identifisering av enkeltelever, da opplysningene skal håndteres konfidensielt og i samsvar med reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven § 13 (1).
På åpen del gjelder følgende publiseringsregler for statistikken om overgang fra grunnskolen:
- Dersom antall individer uten overgang er 1,2,3,4 eller 5, så skal både antallet og delen i utgangspunktet skjermes
- Men det er unntak fra denne regelen:
- Hvis det er mer enn 1 skole i kommunen, vert ikke skjerma tallet.
- Hvis det er mer enn 30 elever i kommunen, vert ikke skjerma tallet.
- Dersom 100 prosent i en populasjon er uten overgang, vil tallet skjermes.
- Dersom ett tall er skjermet, må også andre tall som kan brukes til å utlede det skjermede tallene skjermes.
På lukket del er tallene skjermet for kommunal skoleeier siden data om eleven på videregående nivå ikke tilhører kommunen.