Indikatorveiledning – Ståstedsanalysen og Tilstandsrapporten for videregående
Gjennomføring i læretiden
Gjennomføring av læretiden viser hvordan det går med lærlingene i en tidsperiode på fem år fra de startet i lære. Du kan også se status for elever med fagopplæring i skole og for lærekandidater.
Statistikken tar utgangspunkt i kullene med nye lærlinger og viser status for disse de første fem årene etter at de startet i lære. Det er også mulig å se status for kullene med elever med fagopplæring i skole og for lærekandidater.
Statistikken følger et kull nye lærlinger fra to til fem år etter at de begynner i lære. Vi kan se andelen av lærlingene som:
- Har oppnådd fag- eller svennebrev
- Fortsatt er i lære
- Har fullført læretiden, men ikke oppnådd fag- eller svennebrev
- Er ute av lære uten å ha fullført læretiden eller oppnådd fagbrev
Definisjon og beregninger
Årskull
Et årskull er alle lærlinger som begynner læretiden mellom 1. oktober ett år og 30. september året etter. For eksempel er 2013-kullet de som begynte læretiden mellom 1. oktober 2012 og 30. september 2013. Hver person telles kun med én kontrakt og i ett kull.
Kontraktstype
Vi skiller mellom tre ulike kontraktstyper:
- Lærekontrakt: En lærekontrakt inngås når en lærling har tegnet en kontrakt med en bedrift (eller et opplæringskontor) og får læretiden sin der. For de fleste lærefag er dette en periode på to år, men det finnes også lærefag og opplæringsmodeller hvor læretiden er lenger enn to år. Målet er fag- eller svennebrev.
- Opplæringskontrakt: En opplæringskontrakt inngås når en lærekandidat har tegnet kontrakt med og får opplæringen sin hos en bedrift. Målet for en lærekandidat er å ta et kompetansebevis, som er mindre omfattende enn fag- eller svennebrev.
- Fagopplæring i skole: Fagopplæring i skole omfatter elever som ikke har fått læreplass, og som dermed får fagopplæring i skole. For elever med fagopplæring i skole er sluttkompetansen fag- eller svennebrev, men de kan også gå opp til kompetansebevis fremfor fag- eller svennebrev.
Gjennomføringsstatus
Kullene fordeles på fire kategorier:
- Oppnådd fag-/svennebrev er andelen av lærlinger som har bestått fag- eller svenneprøven. For elever og lærekandidater kan statusen «oppnådd fag-/svennebrev» være enten bestått fag- eller svenneprøve eller kompetanseprøve.
- Fortsatt i lære er andelen av kullet som har en aktiv kontrakt ved måletidspunktet.
- Fullført læretid, uten fagbrev er personer som har fullført hele læretiden, men som ikke har gått opp til og bestått fag- eller svenneprøven.
- Ute av lære uten å ha fullført er andelen av kullet som ved måletidspunktet verken har oppnådd fag- eller svennebrev, fullført læretiden eller befinner seg i lære.
Tid i lære
Tidspunkt for gjennomføringsstatus (måletidspunktene) beregnes ut fra startdato for hver persons kontrakt. For hvert måletidspunkt inkluderer vi to måneder ekstra, slik at første status registreres presist 2 år og 2 måneder etter hver enkelt persons startdato. Dette fordi fag- og svenneprøven kan tas inntil to måneder etter læretidens slutt.
I hvilket fylke eller fag fordeles personene?
Vi fordeler lærlingene på fylke etter avgiverfylke. Det vil si at de regnes i fylket hvor kontrakten er godkjent, og dermed ikke nødvendigvis i fylket hvor de har bostedsadresse.
Dersom en person har tegnet flere kontrakter, er det den første kontrakten som definerer læretidens starttidspunkt for personen og hvilket kull, fylke, lærefag og kontraktstype en person blir registrert med. Det vil si at hvis en person får en ny kontrakt senere vil de for alle måletidspunktene fortsatt være registrert i det kullet, fylket og lærefaget der de først fikk kontrakt og med den kontraktstypen de først ble registrert med.
Kilder
Gjennomføring av læretiden lages ut fra filer med godkjente kontrakter og filer med avlagte prøver. Dataene er registerdata på individnivå, hentet fra fylkeskommunenes inntakssystem VIGO.
Endringer i statistikken
I 2019 ble statistikken «Gjennomførings av læretiden» nyutviklet på udir.no/statistikk. Tallene er publisert tilbake i tid, til og med 2012-kullet. Tallene er ikke sammenlignbare med tallene som frem til 2018 var publisert.
Publiseringsregler
Opplysninger som direkte eller indirekte kan knyttes til enkeltindivider regnes som personopplysninger, se personopplysningsloven § 2 nr 1. Publiseringsreglene som kommer til anvendelse på åpen del skal ivareta personvernet ved å forhindre direkte eller indirekte identifisering av enkeltindivider, da opplysningene skal behandles konfidensielt og i henhold til reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven § 13 (1).
På åpen del gjelder følgende publiseringsregler for statistikken:
- Dersom antall i et kull er mindre enn 20, skal tallene for statusene fortsatt i lære, fullført uten fagbrev, eller ute av lære uten å ha fullført skjermes.
- Dersom antall i et kull er mindre enn 20, og kun 1-5 personer har oppnådd fag- eller svennebrev, skal tallene for alle statusene skjermes.
- Dersom ingen i et kull har oppnådd fag- eller svennebrev skal tallene for alle statusene skjermes.
- Dersom ett tall er skjermet, må også andre tall som kan benyttes til å utlede de skjermede tallene skjermes.
- Opplysninger om lærekandidater og elever med fagopplæring i skole vises kun for utdanningsprogram totalt og totalt per fylke. Det er ikke laget andeler for øvrige fordelinger av disse kontraktstypene.
På lukket del har skoleeier full tilgang til egne resultater. Skoleeier er imidlertid ansvarlig for å ivareta lærlingenes personvern, og dessuten reglene om taushetsplikt for opplysninger som må regnes som "noens personlige forhold", se forvaltningsloven § 13 (1). Taushetsbelagte opplysninger skal unntas offentlighet, se offentlighetsloven § 13. Dette gjelder både ved bruk av resultater i den ordinære virksomheten i fylkeskommunen, og ved behandling av begjæring om innsyn i resultater.