Læreplan i kostymesyerfaget Vg3 / opplæring i bedrift (KST3-01)

Etter Vg3

Produksjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • ta mål av aktøren og utarbeide mønster
  • utføre forskjellige utstoppingsteknikker
  • konstruere, modellere og bearbeide eksisterende grunnformer til dame og herre
  • utarbeide mønstre til moderne og historiske kostymer, dansekostymer, fantasikostymer, kostymer til barn og til rollefigurer med spesiell kroppsform
  • utnytte materialer ved tilskjæring på en fagmessig måte
  • bruke fôr og innleggsmaterialer i kostymer tilpasset ønsket uttrykk og funksjon
  • utføre håndsøm, maskinsøm og andre teknikker i kostymersyerarbeidet
  • gjøre innprøvinger og tilpasninger av kostymer på utøvere i samarbeid med designer og alene
  • lage og sette inn lukkemekanismer og bruke ulike sikringsmetoder tilpasset hurtige skift og langvarig bruk av kostymer
  • presse og forme ulike plagg
  • utføre kostymearbeid innen gitte tidsrammer
  • analysere, vurdere og korrigere egen produksjon
  • utføre nødvendig vedlikehold av utstyr, verktøy og maskiner i eget arbeid med kostymer
  • gjøre rede for og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i kostymesyerfaget

Kostymeanalyse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utforme kostymer i samarbeid med designer
  • bruke fagspråk i kommunikasjon med samarbeidspartnere og kolleger
  • lage arbeidstegninger og arbeidsbeskrivelser
  • gjøre rede for ulike tekstiler og materialer
  • velge tekstiler og materialer i samarbeid med designer tilpasset kostymets bruk, funksjon og visuelt uttrykk
  • bruke klær og tekstiler som informasjonskilde og utgangspunkt for ønsket uttrykk
  • gjøre rede for ulike stilepoker, med særlig vekt på snitt, passform og silhuett
  • beregne materialforbruk og tidsbruk samt pris på egne produkter og tjenester
  • lage tidsplan for eget arbeid fram til ferdig produkt
  • vurdere kostymers helhetsinntrykk på scenen
  • presentere og dokumentere eget arbeid med og uten bruk av digitale verktøy

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!