Læreplan i glassfaget - særløp Vg2 og Vg3 / opplæring i bedrift (GLA3-01)

Etter Vg3

Produksjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utføre arbeid i henhold til gjeldende regelverk og preaksepterte løsninger
  • skjære og bearbeide glass, plast, kartong og metaller ved å bruke ulike metoder
  • kappe til og sette sammen rammer av ulike materialer
  • utføre liming på glass og sette sammen deler til forskjellige typer glassprodukter
  • kappe og sette sammen fasadekonstruksjoner og skråstilte konstruksjoner i aluminium
  • produsere isolerruter i ulike dimensjoner og fasonger
  • utføre sammenføying, innfesting og fuging i ulike typer bygningsmaterialer
  • transportere, lagre, oppbevare og emballere ulike typer produkter
  • velge ut, bruke og vedlikeholde maskiner, redskaper og utstyr
  • vurdere risiko og utføre arbeidet i samsvar med kravene til helse-, miljø- og sikkerhetstiltak og bedriftens kvalitetssikringssystem
  • bruke digitale kalkulasjons- og regneprogrammer for energibesparelse og dimensjonering av glass
  • bruke digitale verktøy i kommunikasjon med kunder, leverandører og andre samarbeidspartnere
  • følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • håndtere avfall og materialer i forbindelse med en produksjon som ivaretar kravene til sikkerhet, miljø og ressursbruk
  • lage enkle skisser og arbeidstegninger
  • lese og bruke tegninger og beskrivelser i forbindelse med produksjon
  • dokumentere gjennomført kurs i varmearbeider
  • bruke egnet verne- og sikkerhetsutstyr i forbindelse med arbeidet

Montering og service

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, utføre, dokumentere og vurdere eget arbeid i forbindelse med montering og service
  • velge ut og bruke materialer tilpasset arbeidsoppgaven og i samsvar med gjeldende regelverk
  • montere glass og plast i ulike rammematerialer
  • ramme inn fotografier, kunst og andre objekter
  • montere dører, vinduer og fasadekonstruksjoner og skråstilte konstruksjoner
  • utføre service på vinduer, dører og ulike typer fasadekonstruksjoner og skråstilte konstruksjoner
  • gjøre rede for ulike typer solavskjerminger og utføre montasje, service og vedlikehold av dem
  • montere og vedlikeholde ulike typer låser og beslag
  • montere, reparere og vedlikeholde ulike typer glasskonstruksjoner
  • gjøre rede for hvordan ruter med bly- og messinginnfatning er sammensatt, og utføre reparasjoner på dem
  • utføre nødvendig forarbeid på karosserier, reparere og montere glass i transportmidler
  • montere og utføre service på ulike produkter
  • håndtere avfall og materialer i forbindelse med montering og service som ivaretar krav til sikkerhet, miljø og ressursbruk
  • lese og bruke tegninger og beskrivelser i forbindelse med montering og service
  • følge gjeldende forskrifter ved bruk av stillas, trapper og stiger
  • utføre arbeid i henhold til gjeldende regelverk og etiske retningslinjer for faget

Bransjelære

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for hovedtrekk ved fagets historiske utvikling og samfunnsmessige betydning
  • gjøre rede for egenskapene til glass, plast, metaller, lim og fugemasser og for deres funksjons- og bruksområder
  • kartlegge kundenes behov, veilede og informere om aktuelle løsninger
  • finne fram og ta i bruk relevant informasjon ved å bruke digitale verktøy
  • gjøre rede for ulike produkt- og arbeidsområder

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!