TALIS 2008 – norske resultater, 2009

De norske resultatene fra OECDs internasjonale lærerundersøkelse TALIS viser en svak oppfølgingskultur i norske ungdomsskoler.

Norge har en erfaren lærerstand som er svært tilfreds med jobben og med stor tiltro til egen undervisning. Lærerne i Norge samarbeider mer enn i de andre landene i studien, særlig gjelder dette administrativt samarbeid.

Gode relasjoner mellom lærere og elever preger norske ungdomsskoler, men uro i klasserommet hemmer undervisningen.  Studien viser at en særlig utfordring for norsk skole ligger i en svakt utviklet oppfølgingskultur. Dette viser seg i lite hyppig oppfølging av elevenes arbeid og svak oppfølging og tilbakemelding til lærere fra skoleledelse og skoleeier.

Norske lærere har sterk autonomi i sitt pedagogiske arbeid. De utrykker også et sterkt ønske om mer faglig og yrkesmessig utvikling, spesielt gjelder dette å undervise elever med særskilte behov, IKT i undervisningen og elevvurdering. Omfanget av deltakelse i kompetanseutvikling, målt i antall dager, er betydelig lavere enn TALIS-gjennomsnittet og ferske lærere får relativt lite veiledning ved start på yrkeskarrieren. 

Skoleledelsen i norske ungdomsskoler er mer preget av administrativt enn pedagogisk lederskap. Norske skoleledere setter sjeldnere i verk tiltak ved svake lærerprestasjoner enn sine utenlandske kollegaer. Et flertall av lærerne mener at dårlig utført arbeid blir tolerert av kollegaene.

Hva er TALIS?