Sakkyndig vurdering og vedtak i overgangen mellom gammel og ny opplæringslov
PP-tjenesten og kommunen/fylkeskommunen skal forholde seg til gjeldende regelverk når de utarbeider sakkyndig vurderinger eller fatter vedtak om individuell tilrettelegging.
PP-tjenesten skal utarbeide sakkyndig vurdering og kommunen/fylkeskommunen skal fatte vedtak fortløpende for elever som har behov for tilrettelegging. Samtidig er det mange elever som har vedtak som gjelder for ett skoleår, og som har behov for ny sakkyndig vurdering og nytt vedtak til skolestart høsten 2024. PP-tjenesten utarbeider derfor en del sakkyndige vurderinger om våren, som skal ligge til grunn for vedtak som treffes til skolestart om høsten.
Følge gjeldende regelverk
Sakkyndig vurdering skal følge det regelverket som til enhver tid er gjeldende. Det betyr at sakkyndige vurderinger som ble utarbeidet før 1. august 2024 skal være utarbeidet fetter den gamle opplæringsloven. Slike sakkyndige vuderinger kan likevel ligge til grunn for vedtak skoleåret 2024–2025. Det innebærer også sakkyndig vurdering for elever de har fått henvist som har rett på personlig assistanse, fysisk tilrettelegging eller tekniske hjelpemidler (der ny lov ikke stiller krav om sakkyndig vurdering).
Kommunen/fylkeskommunen må også følge gjeldende regelverk når de fatter vedtak. Det betyr at vedtak etter 1. august skal ta utgangspunkt i ny opplæringslov. Dette vedtaket kan likevel basere seg på sakkyndig vurdering utarbeidet etter den tidligere opplæringslovenVedtak fattet etter gammel opplæringslov eller vedtak som har varighet over flere år vil i utgangspunktet fortsatt være gyldige for skoleåret 2024–2025.
Hvis kommunen/fylkeskommunen fatter vedtak høsten 2024 og den sakkyndige vurderingen er utarbeidet etter gammel opplæringslov, må de vurdere om den sakkyndige vurderingen gir godt nok grunnlag for å fatte vedtak, eller om det er behov for ytterligere opplysninger. Endringer i begreper og lovhenvisninger utgjør ikke alene et slikt behov.
Hvis kommunen/fylkeskommunen skal fatte vedtak etter ny opplæringslov som skal gjelde for skoleåret 2024–2025, er det ingenting i veien for at de har sendt foreldre og elever utkast som de kan gi innspill på før vedtaket fattes. Vedtaket kunne imidlertid ikke fattes og tre i kraft før tidligst 1. august 2024. Datoen for å klage på vedtaket løper da også fra vedtaksdatoen.