Til hovedinnhold

Hovednavigasjon og hjelpeverktøy

Ståstedsanalysen for barnehage

Ståstedsanalysen hjelper barnehagen å gjennomføre en kvalitetsvurdering for å finne frem til mål og tiltak som skal prioriteres i det videre pedagogiske arbeidet.

Hva er Ståstedsanalysen for barnehage?

Ståstedsanalysen skal bidra til gode refleksjonsprosesser, og er et hjelpemiddel for barnehagebasert vurdering. Målet er å skape felles refleksjon om barnehagens praksis blant alle de ansatte, og å peke ut områder barnehagen vil prioritere i videre endrings- og utviklingsarbeid.

Administrering av Ståstedsanalysen

Det er styrer som administerer Ståstedsanalysen, og du logger deg inn i verkøyet med UBAS-brukernavn og passord. Kontakt kommunen dersom du mangler UBAS-innlogging.

Data og vurderinger som utgangspunkt

I analysen sammenstilles fakta om barnehagen, som tall fra BASIL (Innrapportering for barnehager) og NBR (Nasjonalt barnehageregister) og andre relevante undersøkelser som for eksempel foreldreundersøkelser, barnesamtaler, medarbeiderundersøkelser. Tallene og dataene fra undersøkelsene blir deretter sett i sammenheng med vurderinger de ansatte har om barnehagens praksis. Sammen gir disse dataene og vurderingene barnehagen et utgangspunkt for å velge ut og prioritere mål og tiltak for å sette i verk et helhetlig kvalitetsarbeid i barnehagen.

Oversikt over områder for endrings- og utviklingsarbeid

Konklusjonene i Ståstedsanalysen er et uttrykk for hvordan de ansatte vurderer praksis i barnehagen, hva som er barnehagens sterke sider og hva som er barnehagens utfordringer. Analysen gir styrer og øvrig personale en oversikt over konkrete områder for endrings- og utviklingsarbeid i barnehagen, med mål om å kunne tilby et barnehagetilbud av best mulig kvalitet.

Arbeidet må forankres i hele personalgruppen

For å lykkes med endrings- og utviklingsarbeid må arbeidet forankres godt i hele personalgruppen. Arbeidet krever derfor at styrer legger en plan for gjennomføringen av Ståstedsanalysen hvor det settes av tid til å forberede og informere personalet om arbeidet med analysen.

Det er også viktig å sette av tid til felles møtepunkter der personalet kan reflektere og drøfte egen praksis med utgangspunkt i Ståstedsanalysen. Når hele personalet tar del i drøftingene, kan valg av forbedringsområder være en bevisstgjøringsprosess som gir god forankring for tiltak og pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen. Arbeidet med Ståstedsanalysen krever derfor bred involvering av alle.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!