Læreplanen er utgått!

Kompetansemål etter Vg2 – studieforberedende utdanningsprogram

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lytte til og forstå muntlig norsk godt nok til å kunne delta i ulike muntlige aktiviteter som aktør og tilhører
  • lytte til, vurdere og gi veiledende tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner
  • uttrykke seg med godt forståelig uttale og funksjonelt ordforråd
  • videreutvikle evnen til å tilpasse innhold og språk etter situasjon
  • bruke kunnskap om retoriske appellformer i presentasjoner
  • presentere norskfaglige og andre emner og drøfte det framlagte innholdet
  • formidle faginnhold og bruke digitale medier og verktøy i formidlingen

Skriftlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese egnede tekster på bokmål og nynorsk med flyt, sammenheng og forståelse
  • lese egnede tekster i ulike sjangere for å ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer
  • skrive sammenhengende med funksjonell håndskrift, og bruke tastatur på en hensiktsmessig måte
  • skrive kreative, informative og argumenterende tekster tilpasset formål og mottaker
  • skrive enkle litterære tolkninger og resonnerende tekster
  • mestre de fleste sentrale regler innenfor ortografi, formverk, setningsbygning og tekstbinding

Språk, litteratur og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for likheter og forskjeller mellom moderne norsk språk og eget morsmål
  • gjøre rede for hovedlinjer i norsk språkdebatt og språkpolitikk på 1800-tallet
  • analysere innhold og vurdere bruk av virkemidler i egnede tekster hentet fra ulike digitale medier, og se dem i lys av den kulturelle referanserammen tekstene er produsert i
  • vurdere bruk av humor og ironi i egnede tekster
  • gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på
  • sammenligne fortellemåter og verdier i et utvalg egnede samtidstekster med fortellemåter og verdier i myter og folkediktning fra ulike land
  • forklare hvordan ulike forestillinger om det norske kommer til uttrykk i sentrale tekster fra slutten av 1700-tallet til 1870-årene og i et utvalg egnede samtidstekster
  • lese et utvalg egnede sentrale norske og noen europeiske tekster fra middelalderen til og med romantikken i moderne språkdrakt, sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng og reflektere over form og innhold
  • referere til og vurdere kilder i aktuelle faglige situasjoner

Side 7 Av 10

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!