Læreplan i fordypning i norsk (NOR6-01)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Etter 10. årstrinn

Utforsking av språk og tekst

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, gjennomføre og presentere en undersøkelse av hvordan barn og unge bruker språk i eget nærmiljø og hvordan språk brukes ulikt av ulike aldersgrupper
  • presentere ordspråk og billedlige uttrykk på norsk og sammenlikne med andre språk, og samtale om hvordan slike uttrykk kan representere ulike tenkemåter
  • sammenlikne ord og grammatiske former i skriftlig norsk med norsk talemål og presentere resultatet av sammenlikningen
  • oversette enkle tekster fra engelsk eller andre språk til norsk og forklare hvordan mening endres i forhold til ordvalg
  • gjøre rede for språklige virkemidler i moderne kommunikasjonsformer og bruke disse i egen tekstproduksjon
  • eksperimentere med ulike skriftlige og muntlige uttrykksformer i ulike sjangere
  • utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
  • dokumentere og vurdere egen utvikling i arbeid med utforskning av språk og tekst

Tekst og mening

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese og presentere et utvalg selvvalgt skjønnlitteratur og sakprosa
  • formidle egne opplevelser av film, teater og musikk og vurdere bruk av virkemidler
  • formidle og kommentere medieoppslag fra selvvalgte medier og lage egne oppslag for ulike medier
  • framføre et program sammensatt av ulike uttrykksformer basert på egne eller andres tekster
  • utvikle og presentere sammensatte tekster med utgangspunkt i forfatterskap ved hjelp av digitale verktøy
  • produsere skriftlig og presentere muntlig selvvalgte fordypningsarbeider
  • sammenlikne og vurdere nettsider med hensyn til bruksmåter, informasjonsverdi og design
  • sammenlikne og vurdere kritisk ulike norskspråklige kilder i forhold til innhold, opphavsrett og personvern
  • dokumentere og vurdere egen utvikling i arbeid med tekster

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!