Læreplan i murerfaget Vg3 / opplæring i bedrift (MUR3-01)

Etter Vg3

Produksjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, utføre, dokumentere og vurdere arbeidet
  • utføre teglsteinsmuring med ulike forbandtløsninger og overdekninger
  • velge egnede materialer til ulike typer arbeid
  • mure med ulike typer blokkprodukter
  • isolere, drenere og forankre murverk
  • utføre flislegging av vegger og gulv
  • utføre arbeider i våtrom og påføre smøremembraner
  • utføre skifer- og natursteinsarbeider med ulike typer festemidler
  • pusse og overflatebehandle på ulike underlag
  • mure og montere skorsteiner og ildsteder
  • rehabilitere ulike typer murverk
  • sette ut høyder og vinkler ved hjelp av relevant måleverktøy
  • velge, bruke og vedlikeholde verktøy og utstyr
  • utføre mottak og lagring av materialer og utstyr med henblikk på økonomi og miljø
  • bruke hensiktsmessig verneutstyr
  • montere, demontere og tilpasse stillas
  • bruke kvalitetssikringssystem og preaksepterte løsninger til dokumentasjonsarbeid
  • arbeide etter tegninger og beskrivelser
  • følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • utføre arbeidet i tråd med ergonomiske prinsipper
  • utføre kildesortering og håndtere avfall etter gjeldende regelverk
  • følge fagets yrkesetiske krav
  • bruke digitale verktøy til geometriske beregninger, tegning og dokumentasjon

Bransjelære

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for fagets historiske utvikling, kulturelle verdier og plass i samfunnet
  • gjøre rede for innholdet i relevant nasjonalt og internasjonalt regelverk som gjelder kundens rettigheter og plikter, herunder regler om klageadgang
  • utføre profesjonell kundebehandling og service
  • drøfte betydningen av samhandling på arbeidsplassen
  • gjøre rede for ulike typer materialer og deres bruksområder
  • tegne skisser og lage enkle konstruksjonstegninger
  • ivareta krav til estetikk
  • gjøre rede for gjeldende regelverk for avfallshåndtering

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!