Læreplan i idrett og samfunn - felles programfag i utdanningsprogram for idrettsfag (IDR3-01)

Idrett og samfunn

Organisering av idrett

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • forklare hvordan idretter blir organisert og ledet på ulike nivå
  • gjøre rede for hvordan eget idrettslag er bygd opp og fungerer
  • gjøre rede for offentlige etater og politiske organer som er sentrale i idrettsarbeidet
  • drøfte hovedprinsipper for finansiering av norsk idrett på nasjonalt og lokalt nivå
  • forklare hvordan samisk idrett er organisert og finansiert
  • forklare utbredelse av og innhold i ulike former for uorganisert idrett

Idretten i samfunnet

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • forklare hovedtrekk ved idrettens utvikling i Europa fra antikken og fram til i dag
  • gjøre rede for utviklingen av de moderne olympiske lekene fram til i dag, og diskutere ulike problemstillinger knyttet til olympisme
  • gjøre rede for hovedtrekkene i norsk idrettshistorie
  • forklare utviklingen av idrettsaktiviteter i samiske og arktiske strøk
  • gjøre rede for hvordan idrett er en del av ulike kulturer i Norge
  • drøfte aktuelle idrettspolitiske tema og forholdet mellom idrett og nasjonal og internasjonal politikk
  • diskutere forholdet mellom idrett og massemedier og reflektere over formidling av idrett i mediene
  • gjøre rede for sammenhenger mellom idrettsaktivitet, livskvalitet og helse i et samfunnsperspektiv

Idrettens verdigrunnlag

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for grunnleggende prinsipper knyttet til idrettens verdigrunnlag
  • forklare bestemmelser og retningslinjer for barne- og ungdomsidrett
  • drøfte hvordan barne- og ungdomsidrett bør drives
  • diskutere forholdet mellom toppidrett og breddeidrett i den organiserte idretten
  • drøfte aktuelle problemstillinger knyttet til idrettsbevegelsens moralske og etiske verdigrunnlag
  • vurdere problemstillinger knyttet til idrett og kjønnsroller
  • drøfte hvilken mening og verdi idrett uttrykker i ulike sammenhenger for den enkelte og samfunnet
  • vurdere hvilken betydning dugnad og frivillighetskulturen har for norsk idrett

Side 7 Av 8

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!