Rammeverk for nasjonale prøver i lesing på samisk

1 Hva er nasjonale prøver

1.1 Formål

Formålet med nasjonale prøver i lesing på samisk er å gi skolen kunnskap om elevenes ferdigheter i lesing på samisk. Informasjonen fra prøvene skal danne grunnlag for underveisvurdering og kvalitetsutvikling i skolen.

Prøvene i lesing på samisk gjennomføres på 5., 8. og 9. trinn. De samiske leseprøvene skal gjennomføres av alle elever som har samisk som førstespråk. Skoleeier1 er ansvarlig for at elevene gjennomfører prøvene. Skolene kan imidlertid frita elever som oppfyller gitte vilkår (forskrift til opplæringsloven § 2-4 og forskrift til friskoleloven § 2-4). Skoleeier skal ha et forsvarlig system for å følge opp skolenes resultater (opplæringsloven § 13-10 og friskoleloven § 5-2 tredje ledd).

For eleven skal resultatene fra nasjonale prøver, i tråd med bestemmelsene i kap. 3, være et redskap i læreprosessen, som grunnlag for tilpasset opplæring og bidra til at eleven øker kompetansen sin i fag (forskrift til opplæringsloven kap. 3 og forskrift til friskoleloven kap. 3).

Nasjonale prøver i lesing på samisk skal vurdere og utvikle elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing på samisk i tråd med kompetansemål i læreplaner for fag. Annen vurderingspraksis vil kunne bidra til å utdype og å nyansere bildet av elevenes ferdigheter.

1.2 Historikk for nasjonale prøver

I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002-2003) vedtok Stortinget å etablere et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem der de nasjonale prøvene skulle inngå som ett element. Nasjonale prøver ble gjennomført for første gang våren 2004.

Oppdraget med å legge til rette for nasjonale prøver i lesing på samisk ble gitt i oppdragsbrev fra Kunnskapsdepartementet til Utdanningsdirektoratet nr. 33‐07 av 18. juni 2007 og nr. 28‐08 av 7. juli 2008.

Nasjonale prøver i lesing på samisk ble gjennomført første gang 2012 med en leseprøve på nordsamisk. Siden 2013 er nasjonale prøver i samisk lesing også gjennomført på lulesamisk og sørsamisk. Fram til og med 2015 ble prøvene gjennomført på papir. Fra 2016 har de blitt gjennomført elektronisk, på samme måte som de nasjonale prøvene i lesing på norsk.

1.3 Hvorfor rammeverk for nasjonale prøver?

Nasjonale prøver i lesing på samisk skiller seg fra de andre nasjonale prøvene ved at antallet elever som gjennomfører prøvene er lavt. Dette henger sammen med at det er en svært liten del av elevpopulasjonen som har samisk som førstespråk, og gjennomfører opplæringen med samisk som førstespråk. Utviklingen og rapporteringen av de nasjonale prøvene i lesing på samisk er derfor litt annerledes enn for de andre nasjonale prøvene. Av den grunn er det utviklet et eget rammeverk for de samiske leseprøvene.

Rammeverket for nasjonale prøver i lesing på samisk skal etablere et grunnlag for utforming, gjennomføring og rapportering av prøvene. Ved å beskrive prøvenes innhold og form vil rammeverket bidra til klarhet og åpenhet om nasjonale prøver i lesing på samisk. Rammeverket omfatter retningslinjer og kravspesifikasjoner for utforming av prøvene, samt rapportering og bruk av prøveresultatene. Rammeverket definerer formålet med nasjonale prøver i lesing på samisk og beskriver prøvenes konstrukt. Det angir også psykometriske krav og krav til rapportering fra prøvene.

Rammeverket skal sikre stabilitet og kvalitet i arbeidet med prøvene. Utdanningsdirektoratet har ansvar for å følge opp rammeverket og foreslå revideringer på bakgrunn av erfaringer fra prøvegjennomføringer.

1.4 Organisering av arbeidet med nasjonale prøver i lesing på samisk

Arbeidet med nasjonale prøver omfatter og involverer flere ulike instanser med ulike oppgaver og ulike ansvarsområder. Nærmere rolleavklaringer er beskrevet i gjeldende avtale med Samisk høgskole og med en ekstern kvalitetssikrer.

1.5 Oversikt over ansvarsfordelingen

Utdanningsdirektoratet skal

  • utvikle og gjennomføre nasjonale prøver i lesing på samisk på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet
  • utforme rammeverk forankret i det til enhver tid gjeldende læreplanverk
  • inngå avtaler med institusjoner som skal utarbeide prøvene og med ekstern kvalitetssikrer
  • godkjenne de ferdige prøvene
  • utvikle og drifte den elektroniske prøvetjenesten: prøveadministrasjonssystemet og prøvegjennomføringssystemet

Ekstern kvalitetssikrer skal

  • kvalitetssikre på grunnlag av tekniske rapporter fra endelig gjennomføring samt foreslå nødvendige forbedringer

Prøveutvikler skal

  • utarbeide prøver, veiledninger og teknisk rapport
  • drive pedagogisk oppfølgingsarbeid gjennom kurs og veiledning i etterkant av prøvegjennomføringen