Skolenedleggelser
37 skoler ble lagt ned i 2021
I 2021 ble det lagt ned nesten like mange skoler som forrige skoleår. Samtidig er det en liten økning i antall nye skoler.
Hovedfunn
- Det er 240 færre grunnskoler i dag enn for 10 år siden.
- Det ble lagt ned 37 skoler i 2021, det er færre enn gjennomsnittet siste 10 år.
- Det ble opprettet 22 nye skoler siste år, 9 av disse er private.
- Oslo har lavest andel skolenedleggelser.
Stadig færre skoler
Det er 2 761 grunnskoler skoleåret 2021-22. Det er 240 færre enn for 10 år siden, og 37 færre enn i forrige skoleår. 404 av skolene som eksisterte skoleåret 2012-13 er lagt ned. I samme periode har det kommet til 205 nye skoler.
Det er 20 000 flere grunnskoleelever i dag enn for ti år siden. Med færre skoler betyr det at skolene i snitt har blitt større. En grunnskole har i 2021-22 i gjennomsnitt 230 elever, det er 25 flere elever enn for 10 år siden.
De siste 10 årene er det lagt ned 48 skoler i gjennomsnitt
Særlig de små skolene legges ned
Det er særlig skoler med færre enn 100 elever som legges ned. Skolene som ble nedlagt i 2021 hadde i gjennomsnitt 92 elever det siste året de var i drift. Gjennomsnittet de siste ti årene har ligget på 73 elever det siste driftsåret.
50 av skolene som er nedlagt de siste ti årene er 1-4 skoler, altså skoler som kun har elever på 1.-4. trinn. Disse utgjør 9 prosent av skolene som er lagt ned. I løpet av de siste ti årene har antall 1.-4. skoler blitt halvert.
Økning i antall nye skoler
I 2021 ble det lagt ned 37 skoler og opprettet 22 nye. Det vil si at det er 15 færre grunnskoler i landet enn forrige skoleår. I 2020 ble det lagt ned 39 skoler og opprettet 16 nye. Siden 2012 er det i gjennomsnitt lagt ned 48 skoler i året, mens det er opprettet 24 nye skoler. Antall skolenedleggelser nådde et toppunkt i 2013, med 80 nedlagte skoler. De siste tre årene har antall nye skoler ligget på rundt 20.
Over halvparten av nye skoler er private
Av de 22 nye skolene som ble opprettet i 2021, var 9 private. De siste 10 årene er det opprettet 106 offentlige og 138 private grunnskoler. Det betyr at 57 prosent av alle nye grunnskoler de siste ti årene er private. Samtidig er 442 av de 484 skolene som har blitt nedlagt i samme periode offentlige.
Totalt er det 270 private grunnskoler skoleåret 2021-22. Siden 2011-12 har andelen privatskoler økt fra 6 til 10 prosent. Fordi de private skolene er mindre enn de offentlige, går bare 4,6 prosent av elevene på privatskole. Det er en økning fra 2,7 prosent i 2011-12.
Av de 9 nye private skolene er det 3 internasjonale skoler, 2 skoler med idrettsprofil, 2 steinerskoler, 1 montessoriskole og 1 kristen skole.
Få skoler legges ned i Oslo og Rogaland
Antall nedlagte og nyopprettede skoler varierer mellom fylkene. I de fleste fylkene blir det lagt ned flere skoler enn det blir opprettet nye, med unntak av Oslo og Rogaland hvor det det er flere skoler i dag enn det var for ti år siden.
Det er stor forskjell mellom kommunene i samme fylke. I Vestland fylke har én kommune hatt 9 skolenedleggelser de siste ti årene, mens andre kommuner ikke har lagt ned noen skoler.
Privatskoler
Private grunnskoler er enten skoler som er godkjent etter privatskoleloven § 2-1 eller private skoler godkjent etter opplæringsloven § 2-12.
Når vi bruker beskrivelsen privatskoler i denne analysen blir det brukt som en samlebetegnelse på begge eierformene.
Høyere utgifter per elev i små kommuner
Spredt bosetning gir høyere utgifter per elev i grunnskolen. Det samme gjør lavt elevtall per trinn og små skoler. Også når utgifter til skyss holdes utenfor, har kommuner med små skoler høyere utgifter per elev enn kommuner med større skoler.
Lavt elevtall og økonomiske hensyn i kommunen kan altså være årsaker til at en skole legges ned. Selv om det er variasjoner fra år til år i antall nye og nedlagte skoler, fortsetter den mangeårige utviklingen med færre skoler.
Om statistikken
Alle tall og beregninger i dette notatet er gjort med utgangspunkt i tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI).
Tallene er per 1. oktober 2021, og den registrerte ressursbruken er den planlagte ressursbruken for hele skoleåret.
Grunnskolens informasjonssystem (GSI) samler inn en omfattende mengde data om grunnskolen i Norge, blant annet elevtall. Om en skole registrerer elever i 2020, men ikke har noen registrerte elever i 2021, regner vi dette som en nedlagt skole. Det kan derimot forekomme at skolen får elever igjen noen år senere. Da vil den bli registrert som en ny skole.