Skolen som arena for barn og unges psykiske helse
Elevenes psykiske helse i framtidens skole. Hva kan lærerne bidra med gjennom undervisningen? Forskningsprosjektet har vært et samarbeid mellom Utdanningsdirektoratet og Helsedirektoratet
Forskningsprosjektet «Skolen som arena for barn og unges psykiske helse» skal:
- Gi økt forståelse og kunnskap om hvilke roller og ansvar skolen og de kommunale tjenestene har når det gjelder barn og unges psykiske helse,
- Belyse hva god praksis i skolen og de kommunale tjenestene handler om med hensyn til barn og unges psykiske helse.
Prosjektet har i tillegg til denne rapporten levert to fagartikler og en vitenskapelig artikkel
- «Elevenes psykiske helse i fremtidens skole. Hva lærerne kan bidra med gjennom undervisningen» (2015). Publisert i fagbladet Bedre skole
- En sak for seg – en sak for alle» (2018). Publisert i Tidsskrift for psykisk helsearbeid
- «Promoting students' mental health: A study of inter-professional team collaboration functioning in Norwegian schools" (2018). Publisert i School Mental Health.
Kort omtale av artiklene
Elevenes psykiske helse i framtidens skole
Artikkelforfatterne argumenterer for at et bredt kompetansebegrep er nødvendig i framtidens skole – og for at denne innsikten innebærer at lærerne i sin undervisning må vektlegge alle aspektene ved det brede kompetansebegrepet.Artikkelen i Bedre Skole er utgangspunkt for artikkelen: «School as an arena for child and adolescent mental health: a Norwegian case study on systematic development work – in practice», publisert i CIDREE Yearbook 2017
En sak for seg – en sak for alle
Studien viser at det ligger et stort potensial for mer systematisk samarbeid mellom lærerne i skolen og at psykisk helsearbeid i skolen bør inngå i skolens strategi for utviklingsarbeid.
Promoting Students’ Mental Health: A Study of Inter-professional Team Collaboration Functioning in Norwegian Schools
Hovedfunnene indikerer at prosjektet har påvirket praksisene til de som samarbeider i skolen om psykisk helse
Sluttrapport fra prosjektet
På grunnlag av erfaringer forskerne har gjort seg i prosjektperioden, har de utviklet perspektiver på hvordan ulike typer forskningsdesign kan bidra til et godt kunnskapsgrunnlag for framtidige satsninger og politikkutforming på området psykisk helse i skolen.