Skolen som arena for barn og unges psykiske helse

Elevenes psykiske helse i framtidens skole. Hva kan lærerne bidra med gjennom undervisningen? Forskningsprosjektet har vært et samarbeid mellom Utdanningsdirektoratet og Helsedirektoratet

Forskningsprosjektet «Skolen som arena for barn og unges psykiske helse» skal:

  1. Gi økt forståelse og kunnskap om hvilke roller og ansvar skolen og de kommunale tjenestene har når det gjelder barn og unges psykiske helse,
  2. Belyse hva god praksis i skolen og de kommunale tjenestene handler om med hensyn til barn og unges psykiske helse.  

Prosjektet har i tillegg til denne rapporten levert to fagartikler og en vitenskapelig artikkel 

Kort omtale av artiklene

Elevenes psykiske helse i framtidens skole

Artikkelforfatterne argumenterer for at et bredt kompetansebegrep er nødvendig i framtidens skole – og for at denne innsikten innebærer at lærerne i sin undervisning må vektlegge alle aspektene ved det brede kompetansebegrepet.Artikkelen i Bedre Skole er utgangspunkt for artikkelen: «School as an arena for child and adolescent mental health: a Norwegian case study on systematic development work – in practice», publisert i  CIDREE Yearbook 2017

En sak for seg – en sak for alle

Studien viser at det ligger et stort potensial for mer systematisk samarbeid mellom lærerne i skolen og at psykisk helsearbeid i skolen bør inngå i skolens strategi for utviklingsarbeid.

Promoting Students’ Mental Health: A Study of Inter-professional Team Collaboration Functioning in Norwegian Schools

Hovedfunnene indikerer at prosjektet har påvirket praksisene til de som samarbeider i skolen om psykisk helse

Sluttrapport fra prosjektet

På grunnlag av erfaringer forskerne har gjort seg i prosjektperioden, har de utviklet  perspektiver på hvordan ulike typer forskningsdesign kan bidra til et godt kunnskapsgrunnlag for framtidige satsninger og politikkutforming på området psykisk helse i skolen.