Analyse av eksamen i matematikk
Eksamen på 10. trinn fanger godt opp bredden i elevenes kompetanse, særlig på de høyeste kompetansenivåene. Elevenes kompetanse har ikke endret seg fra 2017 til 2019.
Hovedfunn
- Elevenes kompetanse i matematikk ser ikke ut til å ha endret seg på de tre årene (2017–2019).
- Eksamen i matematikk har i sin helhet ikke endret vanskegrad, men del 1 av eksamen har blitt litt lettere i løpet av de tre årene, mens del 2 har blitt litt vanskeligere.
- Analysene viser at eksamen ikke måler likt på de ulike delene av kompetansen fra år til år.
- Oppgaver til eksamen bør piloteres, og vi bør ta i bruk psykometriske metoder både i utviklingsfasen og i analysen av resultatene for å kunne vurdere reelle forskjeller i elevenes kompetansenivå.
Ikke endring i elevenes kompetanse
Resultatene fra kalibreringsprøven viser at det ikke er noen endring i elevenes kompetanse i matematikk fra 2017 til 2019. Økningen i elevenes gjennomsnittskarakterer med 0,2 karaktergrader avspeiler altså ikke dette, da eksamen ikke er utviklet med metoder som kan fange opp endringer i elevenes matematikkompetanse.
Innbyrdes endringer i eksamenssettene
Resultatene fra de psykometriske analysene (IRT) viser imidlertid at det er innbyrdes endringer i de ulike eksamenssettene. Del 1 av eksamen har blitt litt lettere i løpet av de tre årene, mens del 2 har blitt litt vanskeligere.
Positiv utvikling i kvaliteten på eksamen
Analysen viser også at eksamen ikke måler likt på de ulike delene av kompetansen fra år til år. Men det har vært en positiv utvikling i kvaliteten på eksamen i løpet av de tre årene, med hensyn til at den i større grad klarer å fange opp bredden i elevenes kompetansenivå, særlig på de høyeste kompetansenivåene.
Eksamen bør piloteres
Rapporten konkluderer med at oppgaver til eksamen bør piloteres, og at vi bør ta i bruk psykometriske metoder både i utviklingsfasen og i analysen av resultatene for å kunne vurdere reelle forskjeller i elevenes kompetansenivå.
Om rapporten
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning/EKVA har gjennom tre år evaluert matematikkeksamen ved bruk av psykometriske analyser. ILS/EKVA har gjennomført en kalibreringsprøve og IRT-analyser for å undersøke om eksamen har endret vanskegrad fra 2017 til 2019, og de har også analysert egenskapene til enkeltoppgaver og eksamen i sin helhet med særlig hensyn til vanskegrad.