Evaluering av samarbeidsavtalene mellom Udir, Stiftelsen Signo og Hørselshemmedes landsforbund

I 2014 inngikk Udir samarbeidsavtaler med Stiftelsen Signo og Hørselshemmedes landsforbund (HLF). Avtalene ble deretter konkretisert mellom Signo kompetansesenter og HLF Briskeby kompetansesenter og Statped. Avtalene har varighet ut 2018. Deloitte har gjennomført en evaluering av hvordan samarbeidsavtalene har fungert i praksis i avtaleperioden. 

Utfordrende å få til et godt samarbeid

Samarbeidet mellom Statped, Briskeby og Signo har et lengre historisk perspektiv enn de årene avtalene har vært gjeldende for, og i tidligere samarbeid var de likeverdige parter. I rapporten kommer det frem at Signo og Statped mener at samarbeidet fungerte bedre før omstillingen av Statped. Både Signo og Statped opplever at den andre parten har vært passiv og at de selv er den parten som har måttet ta initiativ, og at avtalene ikke har fungert godt nok som rammeverk for samarbeid. Det er også en tendens til at de to aktørene opplever at de konkurrerer om de samme brukerne. For Briskeby og Statped har de til tross for en periode med noe stillstand i starten, klart å gjenoppta og forbedre samarbeidet gjennom bruk av avtalen de siste årene, og nå opplever begge parter at det fungerer rimelig bra, selv om det også finnes rom for forbedring.

Uklare brukergrupper

I rapporten kommer det frem at det er vanskelig å definere hvilke brukere som naturlig burde få tjenester henholdsvis Signo og Statped. Fra intervjuer med informanter i Statped og PPT på rådgivernivå, kom det frem at det er flere som mener det er naturlig å henvise til Signo i saker med de mest sammensatte vanskene. Samtidig er det en oppfatning om at Statped med sin flerfaglighet kan gi et godt tilbud, og at Statped bør ta saken dersom de har kompetanse til det. Deloitte mener at både Signo og Statped, og ikke minst brukerne ville være tjent med en klarere beskrivelse av hvem som er de respektives målgrupper og hvilket tilbud de ulike aktørene skal tilby akkurat disse. Av Signos tjenester er deltidstilbud og kurs mest kjent og anerkjent, mens utadrettede tjenester er lite kjent.

Varierende kjennskap til Briskeby i kommunene og fylkeskommunene

Det er varierende kjennskap til Briskeby i kommunene og fylkeskommunene. Kommunale PPT har naturligvis mindre kjennskap til Briskeby ettersom deres målgruppe ikke er elever i videregående opplæring. De fleste PPT – kontorene som Deloitte snakket med fortalte at de alltid henviste til Statped, og antok at Statped henviste videre til Briskeby ved behov. En utfordring er at selv om Briskebys tjenester er anerkjent, er også de mest kjent som skole, og mindre kjent for sine utadrettede tjenester. Dermed blir Statped som oftest kontaktet i tilfeller hvor det skulle tilrettelegges på nærskolen.