Realfagskompetanse i videregående opplæring og søkning til høyere utdanning, 2007

Omfanget av elevers realfagsfordypning i videregående opplæring har holdt seg relativt stabilt i perioden 2001-2006. Ved slutten av perioden er det imidlertid et lite oppsving i elevenes oppnådde realfagskompetanse, målt ut fra antall elever som har fullført med fordyping i realfagene.

Dette viser rapporten: ”Realfagskompetanse fra videregående opplæring og søkning til høyere utdanning”, som Statistisk sentralbyrå har gjort på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Formålet med rapporten har vært å få bedre kunnskap om:
  • valg og bortvalg av realfag i videregående opplæring
  • hvilke faktorer som påvirker valg av realfag i videregående opplæring
  • rekrutteringen til realfagsstudier i høyere utdanning
  • hvilke faktorer som påvirker valg av realfagsstudier i høyere utdanning

Det er klare forskjeller i elevers valg av fordyping i realfagene i videregående opplæring, som kan knyttet til deres sosioøkonomiske bakgrunn og deres karakterer fra grunnskolen. Høy foreldreutdanning og inntekt går sammen med høyt realfagsinnhold i elevenes fagvalg. Forskerne finner også at ikke-vestlige innvandrere velger mer fordypning i realfag enn andre elever i videregående opplæring, når det er kontrollert for andre kjennetegn ved elevene som deres kjønn, sosioøkonomiske bakgrunn, samt enkelte skole og kommunekjennetegn.

Det er også klare spor av det man oppfatter som tradisjonelle kjønnsforskjeller i valg av realfag i videregående opplæring. Gutter velger i større grad enn jenter de såkalt "harde" realfagene som fysikk og matematikkvarianten 3MX, mens det er en overvekt av jenter på biologi og med matematikkvarianten 3MZ.

For søkning til høyere utdanning har det vært en nedgang i søkningen til realfagsstudier i perioden 2001-2006. Menn søker seg i større grad til realfagsstudier i høyere utdanning enn kvinner. Elever med ikke-vestlig bakgrunn velger i større grad realfagstudier enn elever med norsk bakgrunn, og de velger også i langt større grad andre studier som krever relativt høy realfagskompetanse, som medisin og økonomi. Videre finner forskerne, at elever som har foreldre med realfagsutdanning i større grad velger realfagsstudier enn andre.

 - Årets søkertall til videregående opplæring viste en betydelig økning i elevenes valg av fordyping i realfag på Vg2 nivå. Av den grunn kan den lille økningen vi ser av elever som har fullført videregående med fordyping i realfag allerede i 2006, se ut til å være starten på et oppsving for realfagene, sier avdelingsdirektør Eli-Karin Flagtvedt i Utdanningsdirektoratet

Fra 2002 har det vært en bevisst satsing på å styrke realfagene i hele utdanningssystemet – fra styrking av elevenes kompetanse i grunnskolen, til mer valg av fordyping i realfag i videregående opplæring, til en økning av studenter i teknologiske fag og realfaglige retninger i høyere utdanning. Dette blant annet for å fremme tilstekkelig kompetanse til teknologisk og naturvitenskapelig forskning og utvikling, samt å kunne dekke samfunnets og arbeidslivets behov for realfagskompetanse.