Nasjonale prøver 2008 – analyse av resultatene

Hva kjennetegner skoler og kommuner med de beste resultatene på nasjonale prøver? Senter for økonomisk forskning har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet kartlagt suksessfaktorer som kan forklare gode resultater på de nasjonale prøvene i 2008, på skole- og kommunenivå.

Analysen av de nasjonale prøvene fra 2008 konsentrerer seg mest om elever på 8. trinn. I 2007 ble det også gjort en analyse av resultatene av de nasjonale prøvene, som hadde mest fokus på elever på 5. trinn.

Betyr lærertetthet noe for elevenes resultater?

For 5. trinn fant forskerne i 2007 at flere lærere pr elev virket positivt inn på resultatene til elever med lav sosial bakgrunn. Denne positive effekten av lærertetthet for elever med lav sosial bakgrunn er svakere for 8. trinn i 2008, enn hva man fant for 5. trinn i 2007. Dette kan tyde på at lærertetthet ikke har samme effekt gjennom hele skolegangen, at mer lærerkapasitet kan bety litt for elevenes læringsutbytte på barnetrinnet, men at det ikke har så mye å si for elever høyere opp i skolen.

Overvekt av gutter, gir svakere resultater for jenter

Analysene viser at jentene presterer bedre når jenteandelen i gruppen øker, mens guttene er tilnærmet upåvirket av gruppens kjønnssammensetning i regning og lesing på norsk. For resultater i engelsk tjener både gutter og jenter på å tilhøre grupper med et flertall av jenter, selv om effekten er tre ganger større for jentene enn for guttene.

Oslo har fortsatt bedre resultater enn landet forøvrig

Osloelevene presterer bedre enn elevene i alle de andre store byene i 2008, slik de i enda større grad gjorde i 2007. Kristiansand kommer dårligst ut av storbyene. Forskerne har innhentet noe informasjon om styringssystemene i storbyene. Oslo har det mest utviklede og veletablerte resultatstyringssystemet, fulgt av Bergen. Kristiansand synes å ha kommet kortest i implementering av resultatstyring sammenlignet med alle de andre store byene.

Små kommuner sakker akterut

De aller minste kommunene (mindre enn 2500 innbyggere) sakker akterut som gruppe på de nasjonale prøvene, men samtidig er det stor variasjon i elevprestasjoner i disse kommunene. Kommunestørrelse slår ut på elevenes resultater når det er tatt hensyn til en rekke andre faktorer, og elevresultatene blir dårligere jo mindre kommunen er.

I jakten på suksessfaktorer blant de minste kommunene peker skolestørrelse seg ut som en potensielt viktig faktor. De små kommunene med de beste resultatene har i gjennomsnitt store skoler.

Sogn og Fjordane – et suksessfylke!

Årets rapport har satt fokus på Sogn og Fjordane. Elevenes prestasjoner på de nasjonale prøvene i dette fylket er svært gode, spesielt på 8. trinn. Suksessen lar seg ikke forklare med utgangspunkt i lett tilgjengelige data. Men intervjuer med et lite antall skolesjefer i fylket indikerer at lærerkvalitet kan være en nøkkelfaktor. Skolesjefene uttrykker stor tilfredshet med lærerkvaliteten i sine kommuner, og påpeker at det drives systematisk arbeid for å videreutvikle denne kompetansen.  Kommunene har blant annet fokus på elevinnsats som en nøkkel for suksess. Det påpekes også at arbeid for å sikre positive skoleholdninger blant foreldre er en viktig del av dette.

Flere av kommunene i Sogn og Fjordane startet med tidlig innsats - særskilt lese- og skriveopplæring – tidlig på 2000-tallet. Det understrekes at godt samarbeid mellom barnehagen og skolen gjør det enklere å lykkes med tidlig innsats. Videre har Sogn og Fjordane gode ordninger for kompetanseutvikling for lærere, i følge skolesjefene.