Kvalitet i familiebarnehager

Hvordan drives familiebarnehager og hva vet vi om kvaliteten på disse barnehagene? Rambøll har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomført en kartlegging som sier noe om dette.

Rambøll finner at mange familiebarnehager er organisert og drevet på en god måte. I følge forskerne jobber mange systematisk og godt med det pedagogiske arbeidet.

Ulike typer familiebarnehager

Da Rambøll gjorde undersøkelsen var det registrert 876 familiebarnehager i Norge. Familiebarnehagene er organisert og drives svært ulikt. Blant familiebarnehagene i denne undersøkelsen er det både frittstående private familiebarnehager, familiebarnehagekjeder og kommunale familiebarnehager.

Mange drives i et bebodd hjem

I følge undersøkelsen drives 67 prosent av familiebarnehagene i et bebodd hjem. Flesteparten av disse var i lokaler bebodd av familiebarnehagens eier. I følge Rambøll tyder kartleggingen på at lovverket rundt godkjenning av lokaler hvor ”hjemlig preg” skal vektlegges kan virke noe utydelig.

Uklart regelverk om samarbeid

Det er hele 44 prosent av familiebarnehagene som i følge undersøkelsen ikke driver i fellesskap med andre barnehager. Dette er i strid med dagens lovverk. Noe av forklaringen kan ligge i at regelverket pålegger drift i felleskap ved opprettelse av et nytt familiebarnehagetilbud, men dersom en part legger ned samarbeidet, er det ikke presisert at et nytt fellesskap skal opprettes.

Litt flere voksne per barn i familiebarnehage

Voksentettheten i familiebarnehagene som kun har barn under 3 år tilsvarer 3,3 barn per voksen. Dette viser at voksentettheten er litt større i familiebarnehager enn for landsgjennomsnittet for barnehager, som var 3,4 barn per voksen for grupper inntil 3 år. De fleste familiebarnehagene har en pedagogtetthet tilsvarende, eller større enn én pedagogisk veileder per 30. barn.

Jobber systematisk med pedagogisk arbeid

Kartleggingen viser at mange familiebarnehager jobber systematisk med det pedagogiske arbeidet. Det er styrere og veiledere med pedagogisk kompetanse som har ansvar for planlegging, dokumentasjon og vurdering av den pedagogiske virksomheten. Likevel viser kartleggingen at noen av familiebarnehagene ikke drives som en pedagogisk virksomhet innenfor dagens lovverk. Blant annet oppgir 8 prosent at pedagogisk veileder er tilstede sjeldnere enn en gang i uka. 6 prosent av familiebarnehagene oppgir at det ikke har samarbeidsutvalg.

Varierende oppfølging fra kommunene

Undersøkelsen tyder på at det er stor variasjon i kommuners/bydelers oppfølging av familiebarnehagene. 20 prosent av kommunene oppgir at de ikke har en plan for tilsyn i familiebarnehagene. En tredjedel oppgir at de gjennomfører tilsyn, veiledning eller annen oppfølging minst en gang i året, men 17 prosent oppgir at de gjennomfører oppfølging av familiebarnehagene sjeldnere enn annethvert år.