Gi rom for lesing! – evaluering av tiltaksplanen, delrapport 3, 2007
"Gi rom for lesing!" er fortsatt på rett vei – lesing er blitt mer enn lesing. Stort handlingsrom for lokale aktører har bidratt til tiltaksmangfold og solid forankring av arbeidet. Lesetiltak settes inn i en større sammenheng lokalt, og leseutvikling inngår som et ledd i en helhetlig utviklingsprosess.
Rapporten presenterer ti utvalgte leseprosjekter som belyser typiske erfaringer fra lokalt arbeid med Gi rom for lesing! Mange tiltak settes inn i en lokal kontekst, knyttet til lokal kultur og lokale nettverk. Helhetlig tilnærming til språkutvikling og overgang barnehage – skole, er fokusert i flere prosjekt. Forankring hos enkeltskoler, hos skoleeier og/eller andre aktører oppleves som en klar styrke og suksessfaktor for arbeidet. Det bidrar også til erfaringsspredning, til å gjøre arbeidet mer robust og til å løfte hele distrikt. Flere steder peker PPT seg ut som en sentral aktør i arbeidet med planen.
Evalueringen peker på at gode lesetiltak er de som "materialiserer" seg i strukturer, rutiner, planer og fysiske "ting" som lesekroker, bøker i klasserom, faste lesetider, opprustet skolebibliotek og faste rutiner for bruk, og som setter varige spor som gir potensial til å overleve ildsjeler og gi resultater.
Delrapporten underbygger sentrale funn fra evalueringens breddeundersøkelse og bekrefter at Gi rom for lesing! har en god balanse lokalt mellom lesings tre ansikter; ferdighet, redskap og kulturell aktivitet.