Underveisrapport

Fornøyd med alternativ vg3

Tidlig praksis og god oppfølging er viktig for en vellykket gjennomføring med alternativ vg3.

Dette viser Fafos underveisrapport fra utprøvingen av et forsterket vg3-tilbud for elever som ikke har fått tilbud om læreplass. Rapporten undersøker hvordan forsterket alternativ vg3 har blitt organisert i fem ulike fylker. I tillegg ser den på hvem som får tilbudet og hvilken opplæring og oppfølging elevene får.

Elevene kommer tidlig ut i praksis

De fleste elevene er ute i praksis i bedrift 80-90 prosent av tiden. Noen er også ute i praksis på fulltid. Tilbudene er i hovedsak organisert på bakgrunn av praksisnærhet og opplæring i bedrift. I alle de fem fylkene åpnes det for at elevene skal kunne tegne lærekontrakt underveis i løpet. Noen lærere, bedrifter og elever ser på praksistiden i bedrift som en litt lengre utplasseringstid. På denne måten får bedriften mulighet til å «se an» elevene, for så å vurdere lærekontrakt.

De fleste elevene er positive

Flere elever forteller at de hadde få alternativer da de stod uten læreplass. De opplevde derfor forsterket alternativ vg3 som eneste mulighet til å fullføre opplæringsløpet. Mange elever er glade for å være ute i praksis, og flere sier at de føler at de gjør det samme som lærlinger. Elevene er i stor grad fornøyde. Mange beskriver seg selv som mer praktisk enn teoretisk orienterte. De opplever det som positivt å delta i det daglige arbeidet på en arbeidsplass. Dette kan tyde på at elevene opplever økt mestring av å være ute i praksis i stedet for å være på skolen.

Store forskjeller mellom fylkene

Evalueringen viser at den samlede andelen elever som per 1. juni 2014 fortsatt er i tilbudet, eller har fått læreplass, er omtrent den samme i de fem fylkene.  
Det er stor forskjell på fylkene i andelen som har gått over til lære. I Akershus har relativt mange elever fått læreplass mens Nord-Trøndelag har relativt få fått læreplass.

Sluttrapporten vil være klar høsten 2015.

Rapportserie: Alternativt vg3 for elever som ikke får læreplass