Underveisrapport
Fornøyd med alternativ vg3
Tidlig praksis og god oppfølging er viktig for en vellykket gjennomføring med alternativ vg3.
Dette viser Fafos underveisrapport fra utprøvingen av et forsterket vg3-tilbud for elever som ikke har fått tilbud om læreplass. Rapporten undersøker hvordan forsterket alternativ vg3 har blitt organisert i fem ulike fylker. I tillegg ser den på hvem som får tilbudet og hvilken opplæring og oppfølging elevene får.
Elevene kommer tidlig ut i praksis
De fleste elevene er ute i praksis i bedrift 80-90 prosent av tiden. Noen er også ute i praksis på fulltid. Tilbudene er i hovedsak organisert på bakgrunn av praksisnærhet og opplæring i bedrift. I alle de fem fylkene åpnes det for at elevene skal kunne tegne lærekontrakt underveis i løpet. Noen lærere, bedrifter og elever ser på praksistiden i bedrift som en litt lengre utplasseringstid. På denne måten får bedriften mulighet til å «se an» elevene, for så å vurdere lærekontrakt.
De fleste elevene er positive
Flere elever forteller at de hadde få alternativer da de stod uten læreplass. De opplevde derfor forsterket alternativ vg3 som eneste mulighet til å fullføre opplæringsløpet. Mange elever er glade for å være ute i praksis, og flere sier at de føler at de gjør det samme som lærlinger. Elevene er i stor grad fornøyde. Mange beskriver seg selv som mer praktisk enn teoretisk orienterte. De opplever det som positivt å delta i det daglige arbeidet på en arbeidsplass. Dette kan tyde på at elevene opplever økt mestring av å være ute i praksis i stedet for å være på skolen.
Store forskjeller mellom fylkene
Evalueringen viser at den samlede andelen elever som per 1. juni 2014 fortsatt er i tilbudet, eller har fått læreplass, er omtrent den samme i de fem fylkene.
Det er stor forskjell på fylkene i andelen som har gått over til lære. I Akershus har relativt mange elever fått læreplass mens Nord-Trøndelag har relativt få fått læreplass.
Sluttrapporten vil være klar høsten 2015.
Rapportserie: Alternativt vg3 for elever som ikke får læreplass
Fafo evaluerer et prosjekt hvor fem fylkeskommuner tilbyr et forsterket alternativt tilbud om opplæring for elever som har fullført to år yrkesfaglig opplæring, men ikke har fått tilbud om lærlingplass.