Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer

Flere faktorer påvirker organiseringen av tilbud

Regelverket gir et handlingsrom når det gjelder hvordan kommunene ønsker å organisere særlig opplæringstilbudet for nyankomne på. Det varierer mellom kommunene vi intervjuet om de i hovedsak gir tilbud til nyankomne i innføringsklasser ved bestemte skoler,1 eller i hovedsak gir barna et tilbud med tilpasninger ved nærskolen.2 Mange elever får også et kombinert tilbud, med noe deltakelse i ordinære klasser og noe i innføringstilbud. Tilsvarende varierer det også hvorvidt kommunen i hovedsak benytter noen bestemte barnehager for nyankomne barn, eller om «alle» barnehager benyttes.

Organiseringen av tilbudene og valget mellom å bygge opp tilbud i nærskole, innføringstilbud eller kombinerte løsninger, handler om flere forhold. Kommunene gjør blant annet vurderinger knyttet til inkludering og språklæring. I den situasjonen kommunene nå står i, synes spørsmålet i stor grad også å være koblet til bosettingsmønstrene i kommunene – altså hvor familiene/elevene bosettes og med det avstand til ulike skoler og tilbud. En av kommunene peker på tilgang på boliger som en stor utfordring. Bosettingen i kommunene påvirkes av hvor det er ledige boliger, og dermed også avstander til nærskole eller -barnehage, og til eksisterende innføringstilbud.

Et annet forhold som kommer opp i intervjuene er fordelingen av kompetanse blant de ansatte i de ulike barnehagene og skolene. Barnehagene og skolene har fra tidligere ulik erfaring med tilbud til nyankomne: Mens noen har relativt mye erfaring, har andre lite eller ingen erfaring. Hvordan man kan bygge og dele relevant kompetanse i barnehager og skoler, er derfor et sentralt spørsmål for kommunene, som også får betydning for hvordan de organiserer tilbudene. På den ene siden fremstår det krevende å bygge opp tilstrekkelig kompetanse på flere mindre skoler. På den annen side fremstår det utfordrende å dimensjonere større og ressurskrevende innføringstilbud, med tanke på svingninger i antallet flyktninger i kommunen. De store ankomstene og bosetting over større deler av kommunene, fører som vi skal se til at alle kommunene gjør endringer og også oppretter nye tilbud.


1Kommuner kan organisere hele eller deler av tilbudet for nyankomne elever i egne grupper, klasser eller skoler, i tråd med bestemmelsene om særskilt språkopplæring i oppll. §§ 2-8 eller 3-12.

2Elever som har et annet morsmål enn norsk eller samisk, kan ha rett til særskilt språkopplæring etter oppll. §§ 2-8 eller 3-12.