Idrett og samfunn (IDR03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- diskutere og forståidrettens verdigrunnlag
Å forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
- utarbeide og vurdereproblemstillinger knyttet til idrett og menneskesyn
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- drøftehvilken betydning idrettens egenverdi og nytteverdi har for individet og samfunnet
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- forklare hovedtrekk ved idrettens historiske utvikling fram til i dag
- gjør rede for utviklingen av de moderne olympiske lekene fram til i dag
- drøftehvordan barne- og ungdomsidrett bør drives
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- drøftebetydningen idrettsanlegg har for individet og samfunnet
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- forklare hvordan idretten blir organisert, finansiert og ledet på ulike nivåer og i ulike kulturer
- vurderemedienes rolle i idretten
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- reflektereover hvordan idretten kan bidra til miljøbevissthet og bærekraftig utvikling
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- diskutere betydningen av fysisk aktivitet for egen helse og identitet og for samfunnet
- diskutere problemstillinger rundt kjønnsroller og kroppssyn i idretten
- drøfteaktuelle idrettspolitiske temaer
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- forståkilders pålitelighet og metoder for innhenting av informasjon
Å forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i idrett og samfunn. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de drøfter problemstillinger knyttet til idrettens verdier og normer, etikk og moral. Videre viser og utvikler de kompetanse når de forstår sammenhenger og spenningsforhold mellom idrett, individ og samfunn.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte muntlige, skriftlige og praktiske oppgaver. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres når det gjelder å drøfte idrettsfaglige problemstillinger, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å løse faglige spørsmål og bruke relevante kilder til å reflektere over faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i idrett og samfunn ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i idrett og samfunn basert på kompetansen eleven har vist ved å se sammenhenger mellom idrett og samfunn og gjennom å diskutere og reflektere over faglige spørsmål.