Innhold og sammenhenger i læreplaner for fag
Læreplanene beskriver innhold og kompetansen elevene og lærlingene skal tilegne seg i fagene. Innholdet bygger på overordnet del sin definisjon av kompetanse.
Læreplanene for fag består av delene «Om faget», «Kompetanse og vurdering, og «Vurderingsordning. De to første delene beskriver til sammen hva eleven og lærlingene skal lære i faget og må derfor forstås og leses i sammenheng. Delen «Vurderingsordning» informerer om standpunktkarakter og eksamen i faget.
Elevene og lærlingene skal ha opplæring i hele læreplanen. Det er kompetansemålene som er grunnlaget for vurdering i fag, men disse skal forstås i lys av teksten «Om faget».
Under er de ulike delene i læreplanene beskrevet.
Om faget
Delen "Om faget" i læreplanene består av fire tekster: fagets relevans og sentrale verdier, kjerneelementer, tverrfaglige temaer og grunnleggende ferdigheter. Alle tekstene i delen "Om faget" gir en innramming av kompetansemålene og dermed føringer for å fortolke kompetansemålene, sammenhengene mellom målene og hva samlet kompetanse i faget er. "Om faget" knytter også læreplanene for fag til overordnet del av læreplanverket, som er felles for alle læreplaner.
Fagets relevans og sentrale verdier
Denne teksten består av to avsnitt. Det første avsnittet beskriver hvorfor faget og den kompetansen som beskrives i læreplanen er viktig for eleven eller lærlingen, arbeidslivet og samfunnet. Dette avsnittet gir faget retning og svarer på hvorfor faget har en plass i skolen.
Det andre avsnittet synliggjør hvilke verdier og prinsipper i overordnet del som er særlig relevante i faget og hvordan opplæringen i faget skal realisere dem. Verdiene skal være en integrert og dermed naturlig del av opplæringen elevene og lærlingene får.
Les mer om verdigrunnlaget her.
Kjerneelementene
Kjerneelementene beskriver det viktigste innholdet i faget. De kan være kunnskapsområder, begreper, metoder, tenkemåter og uttrykksformer. Kjerneelementene er det viktigste elevene og lærlingene skal lære i faget. Alle kompetansemålene er utledet fra ett eller flere kjerneelementer, og kjerneelementene er derfor med på å gjøre det tydelig hva som er den samlede kompetansen i faget. De avgrenser og gir innhold til kompetansemålene. De setter også målene inn i en større sammenheng og hjelper lærere å fokusere på det mest sentrale i faget.
Tverrfaglige temaer
Teksten om tverrfaglige temaer beskriver hvilke av de tre tverrfaglige temaene som er en sentral del av kompetansen i det aktuelle faget og gir føringer for arbeidet med temaene gjennom arbeid med kompetansemålene. Beskrivelsen kan omfatte ett eller flere av de tre temaene
- folkehelse og livsmestring
- demokrati og medborgerskap
- bærekraftig utvikling
Teksten tar utgangspunkt i den overordnede beskrivelsen av innholdet i temaene i overordnet del og konkretiserer hva elevene og lærlingene skal lære om temaene i faget. Selv om et tverrfaglig tema ikke er omtalt i denne teksten i en læreplan, kan temaet likevel tas inn i opplæringen i faget. Tekstene om de tverrfaglige temaene i læreplaner for fag.
Les mer om tverrfaglige temaer her.
Grunnleggende ferdigheter
Teksten om grunnleggende ferdigheter beskriver hvordan de fem grunnleggende ferdighetene er en del av kompetansen i faget. De grunnleggende ferdighetene i læreplanverket er:
- å kunne lese
- å kunne skrive
- å kunne regne
- muntlige ferdigheter
- digitale ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter hører hjemme i alle fag, men elevene og lærlingene skal lære ulike ting i ulike fag. Ikke alle ferdigheter er like relevante i alle fag. Læreplanen beskriver derfor kun de ferdighetene som er særlig relevante i det aktuelle faget. Hvert fag har ansvar for at elevene og lærlingene utvikler ferdighetene i tråd med slik de er beskrevet i læreplanen. I kompetansemålene inngår ferdighetene både eksplisitt og implisitt. Selv om ferdigheter ikke er direkte nevnt i målene, skal de være en integrert og naturlig del av opplæringen elevene og lærlingene får. Grunnleggende ferdigheter brukes både for å lære og for å vise kompetanse.
Les mer om de grunnleggende ferdighetene her.
Kompetansemål og vurdering
Denne delen angir kompetansemålsett og tekster til støtte for vurdering på bestemte trinn.
Kompetansemål
Kompetansemålene beskriver hva elevene og lærlingene skal kunne i faget etter endt opplæring på bestemte trinn. Kompetansemålene springer ut fra fagets kjerneelementer og de andre innledende tekstene i delen «Om faget» i læreplanene. Tekstene i delen «Om faget» gir hjelp til å forstå kompetansemålene og til å velge innhold til dem.
Kompetansemålene bygger på kompetansedefinisjonen og er utformet slik at skolene har rom for å tilpasse underveisvurdering, læringsressurser, arenaer og aktiviteter til elevene og lærlingene og andre lokale forhold. Kompetansemålene for et trinn bygger ofte på kompetansemål for lavere trinn. Det kan derfor være nyttig å se på kompetansemålsett på lavere og høyere trinn for å få innsikt i og planlegge opplæringen i henhold til progresjonen.
Underveisvurdering
Teksten om underveisvurdering beskriver hvordan elevene og lærlingene kan utvikle og vise den fagkompetansen som er beskrevet i kompetansemålene og resten av læreplanen. Teksten skal støtte læreren eller instruktøren med å planlegge opplæringen og vurderingsarbeidet underveis gjennom at den binder sammen innhold fra læreplanen med forskriften om vurdering og beskriver hva som kjennetegner vurdering i faget. Innholdet erstatter ikke innholdet i de øvrige delene av læreplanen, men må brukes og forstås i sammenheng med kompetansemålene og teksten i delen «Om faget».
Standpunktvurdering
På trinn med standpunktvurdering er det også en tekst om standpunktvurdering i faget.
Vurderingsordning
Alle læreplanene for fag har en tekst om hvilke ordninger som gjelder for sluttvurderingen.