Ståstedsanalysen for PP-tjenesten
Ståstedsanalysen for PPT er et refleksjons- og prosessverktøy for støtte til kvalitet i tjenesten. Verktøyet gir støtte til å identifisere styrker og utfordringer, reflektere sammen, og å sette mål og tiltak for videre arbeid.
Ståstedsanalysen kan brukes på ulike måter. Dere kan bruke den for å få en «her-og-nå-måling» om et tema, eller som et prosessverktøy i et større utviklingsarbeid.
Ståstedsanalysen er delt i fire faser, som kan hjelpe dere å gjennomføre en helhetlig utviklingsprosess.
Ståstedsanalysen hjelper dere med å
- planlegge utviklingsprosessen
- finne frem til og analysere eksisterende kunnskapsgrunnlag, og vurdere behovet for å utvide dette kunnskapsgrunnlaget
- gjennomføre en felles vurdering av PP-tjenestens praksis
- se kunnskapsgrunnlag og felles vurdering i sammenheng, og prioritere og evaluere mål og tiltak for det videre utviklingsarbeidet
Målet er å skape felles refleksjon blant alle ansatte om praksisen deres, og hjelpe dere med å bli enige om veien videre.
Ståstedsanalysen i bruk i PP-tjenesten
Her kan du se eksempler på bruk av ståstedsanalysen fra Stord, Fitjar, Tynset og Lørenskog. Filmen fra PP-tjenesten i Lørenskog viser hvordan ståstedsanalysen kan fungere som et utgangspunkt for samarbeid mellom PP-tjeneste og skole.
Samarbeid med barnehage og skole
Erfaringer med ståstedsanalysen
Ståstedsanalysen er frivillig å bruke, og gir ingen entydige svar på hvordan den enkelte PP-tjeneste skal utvikle sin praksis. De gode svarene kommer innenfra, når dere tenker og snakker sammen. Verktøyet kan hjelpe dere i denne prosessen.
Dere kan bruke ståstedsanalysen som støtte i både små og store utviklingsprosesser, og det er mulig å opprette flere ståstedsanalyser samtidig.
Fasene i Ståstedsanalysen
Ståstedsanalysen er delt inn i fire faser.
Rapport
Gjennom hele prosessen er det mulig å laste ned en rapport. Rapporten vil inneholde kunnskapsgrunnlagene dere legger inn i fase 1, resultatene fra egenvurderingen i fase 2 og mål og tiltak fra fase 3. I tillegg vil kommentarer dere har lagt inn underveis følge med i rapporten.
Få tilgang til Ståstedsanalysen for PPT
Kommunen/fylkeskommunen kan hjelpe deg med å få tilgang til UBAS. Du trenger en bruker i UBAS for å logge inn og administrere Ståstedsanalysen. Det er mulig å opprette flere administratorbrukere.
PP-rådgiverne trenger ikke å ha egen UBAS-bruker for å gjennomføre egenvurderingen.
Bruksperiode, nedetid og arkivering
Ståstedsanalysen følger skoleåret, og kan brukes fra august til slutten av juni. I juli er Ståstedsanalysen stengt for oppgraderinger av systemet.
I juli overføres alle fullførte og påbegynte ståstedsanalyser til verktøyets arkivfunksjon. Dere har tilgang til alle arkiverte ståstedsanalyser i fem år, før de slettes automatisk. Dersom dere ønsker å lagre ståstedsanalysene ut over dette, må dere laste ned rapporten og lagre den lokalt.