Læreplan i servitørfaget Vg3 / opplæring i bedrift (SER3-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2022

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Etter Vg3

Drikke, mat og servering

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere servering av mat og drikke
  • bruke mise en place til oppdekking ved servering og bararbeid
  • sette opp ulike bordoppsett og klargjøre lokaler
  • dekke og dekorere bord til ulike temaer og anledninger
  • gjøre rede for kvalitet og bruksområder for øl, vin og brennevin og de alkoholfrie alternativene, inkludert kaffe og te
  • gjøre rede for menyens sammensetning og tilberedningsmetoder
  • sette sammen menyer og planlegge måltider til forskjellige anledninger, årstider og grupper
  • beherske ulike serveringsmetoder
  • sette opp vinmenyer
  • tilberede og servere varme og kalde drikker
  • bruke barutstyr, kalkulere og lage drinker etter nasjonale og internasjonale resepter
  • skjenke drikkevarer og utøve ansvarlig skjenking i henhold til alkoholloven
  • presentere og forklare menyer og drikkevarekart
  • anbefale drikke og mat i kombinasjon
  • tilberede, anrette, presentere og servere retter ved gjestens bord
  • selge, presentere og servere aperitiff og drinker
  • tilby spesialkost og retter tilpasset gjester fra ulike kulturer
  • gjøre rede for eventuell intoleranse og allergiske reaksjoner på grunn av mat og drikke

Salg og service

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • presentere menyer og vinmeny for gjestene og forklare fagterminologien som benyttes
  • utøve profesjonell service og gjestebehandling
  • anvende enkle prinsipper for salg og markedsføring
  • drøfte ulike metoder som kan gi mersalg og gjenkjøp, og gjøre rede for sammenhenger mellom anbefaling og salg
  • gjøre rede for innholdet i relevant nasjonalt og internasjonalt regelverk om forbrukernes rettigheter og plikter, herunder regler om klageadgang
  • gjøre rede for forbrukerkrav til produktmerking og matvaretrygghet og gjeldende regelverk om dette
  • informere gjestene om nærmiljøet og aktuelle kulturelle aktiviteter
  • bruke digitale verktøy i arbeidet
  • bruke kassasystem og oppgjørsrutiner og beherske ulike betalingsformer
  • bruke fagterminologi

Hygiene og kvalitetsstyring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • praktisere god personlig hygiene, produksjonshygiene og næringsmiddelhygiene i henhold til gjeldende regelverk
  • foreta kvalitetskontroll av anretning, utstyr og serveringslokale
  • kvalitetssikre mat og drikke som serveres gjestene
  • følge bedriftens rutiner og regelverk for persontrafikk og vareflyt
  • utføre og kontrollere oppvask og annet renhold i henhold til gjeldende regelverk
  • utføre avfallshåndtering etter gjeldende regelverk
  • følge rutiner for forebygging og bekjempelse av insekter og andre skadedyr

Bransje, bedrift og miljø

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for bedriftens forretningsidé, krav til gjestebehandling og organisering
  • drøfte ulike faktorer som påvirker bedriftens økonomiske resultat
  • drøfte sammenhenger mellom internt arbeidsmiljø, produktivitet og kvalitet
  • følge krav til bekledning og drøfte arbeidsantrekkets utforming med tanke på estetikk, hygiene, helse, miljø og sikkerhet
  • gjøre rede for tilsynsmyndighetenes oppgaver og virkeområder i bedriften
  • følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • drøfte etiske verdier og normer knyttet til servering av mat og drikke og til arbeid i servitørfaget
  • utføre arbeidet i tråd med ergonomiske prinsipper

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!