Læreplan i profileringsdesignfaget Vg3/opplæring i bedrift (PFD3-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2022

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 19. november 2008 etter delegasjon i brev 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2009-08-01T00:00:00 +2

Formål

I profileringsdesignfaget lages kommunikasjonsløsninger tilpasset ulike målgrupper. Det innebærer profilering av bedrifter, reklame for produkter på transportmidler og fasader og generell informasjonsskilting. Faget skal bidra til å dekke samfunnets behov for visuell kommunikasjon i det offentlige rom.

Opplæringen skal bidra til å utvikle teknologisk og digital kompetanse for å kunne møte utfordringer i profileringsdesignfaget. Videre skal opplæringen bidra til å utvikle kompetanse knyttet til visuell kommunikasjon i det offentlige rom og stimulere til kreativitet og nytenking. Opplæringen skal også fremme evnen til å bearbeide konkrete ideer innenfor eksisterende eksponeringsmuligheter. Videre skal den gi innsikt i fagets betydning i verdiskapningskjeden, og bidra til forståelse av fagets egenart og plass i samfunnet.

Opplæringen skal bidra til å utvikle gode arbeidsvaner, evne til systematisk og selvstendig arbeid og evnen til å kunne møte bransjens behov for omstilling. Den skal videre fremme evne til samarbeid og til å kunne løse tverrfaglige arbeidsoppgaver. Opplæringen skal legge til rette for systematisk oppdatering og videreutvikling av egen kompetanse, og bidra til at etiske normer og retningslinjer i bransjen blir fulgt.

Fullført og bestått opplæring fører frem til svennebrev. Yrkestittelen er profileringsdesigner.

Struktur

Profileringsdesignfaget består av to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Vg3/opplæring i bedrift

Idéutvikling

Produksjon og montering

Hovedområder

Idéutvikling

Hovedområdet idéutvikling omhandler prosessen fra kundekontakt til ferdig utviklet løsningsforslag. Det dreier seg om å kommunisere og anbefale kommunikasjonsløsninger og visualisere ideer gjennom skisser, presentasjonstegninger og arbeidstegninger. Det omfatter også å lage arbeidsbeskrivelser og utarbeide prisoverslag.

Produksjon og montering

Hovedområdet produksjon og montering omhandler prosessen fra løsningsforslag til ferdig montert produkt. Det dreier seg om å lese og bruke arbeidsbeskrivelser og tegninger og sette løsningsforslaget i produksjon. Hovedområdet omfatter også å bruke hensiktsmessig produksjonsform og hensiktsmessige materialer med tanke på pris og kvalitet. Videre omfatter det montering av folie på transportmidler og innfesting av skilt.

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I profileringsdesignfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftelig i profileringsdesignfaget innebærer å bruke fagspråk i kommunikasjon med oppdragsgivere, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere. Det betyr videre å kunne bruke skriftspråket som visuelt virkemiddel mot en målgruppe. Det innebærer også å presentere, dokumentere og vurdere eget arbeid.

Å kunne lese i profileringsdesignfaget innebærer å forstå og bruke faglitteratur. Det betyr videre å kunne bruke arbeidstegninger og beskrivelser og å kunne forstå og tolke skriftlige tekster, symboler og bilder.

Å kunne regne i profileringsdesignfaget innebærer å beregne materialforbruk, tidsbruk og pris på eget arbeid. Det vil videre si å kunne beregne størrelsesforhold og analysere proporsjoner og komposisjoner i forhold til bruksområdet.

Å kunne bruke digitale verktøy i profileringsdesignfaget innebærer å innhente informasjon, designe og produsere kommunikasjonsløsninger. Det innebærer også å presentere, dokumentere og markedsføre eget arbeid.

Kompetansemål

Etter Vg3

Idéutvikling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • drøfte og avklare oppdragets innhold og omfang i samarbeid med kunden
  • definere mål og målgruppe for oppdraget, vurdere konkurransesituasjonen og utarbeide situasjonsbeskrivelse
  • bruke idékart og skissetegning i problemløsningsfasen
  • utarbeide skisser, arbeidstegninger og presentasjonstegninger manuelt og digita
  • presentere ulike løsningsforslag verbalt, skriftlig og digitalt
  • lage arbeidsbeskrivelse og beregne materialforbruk, tidsbruk og pris på eget arbeid
  • bruke prinsipper for markedskommunikasjon
  • bruke komposisjonsprinsipper for form, farge, skrift og bilde
  • velge og bruke typografi som selvstendig komposisjon og kunne begrunne valgene
  • velge og bruke ulike materialer og produkter og kunne begrunne valgene
  • bruke fagrelaterte fargesystemer
  • bruke ulike eksponeringsmuligheter
  • bruke prinsipper for belysning og fargepåvirkning
  • velge og bruke belysning til forskjellige løsningsforslag
  • presentere løsningsforslag ut fra kunnskaper om arkitektur og stilhistorie
  • følge gjeldende regelverk for skilt og foliering i det offentlige rom og gjeldende regelverk for opphavsrettigheter og åndsverk
  • utforme løsningsforslag i tråd med etiske normer

Produksjon og montering

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • produsere og montere profileringsprodukter ut fra arbeidsbeskrivelser og tegninger
  • bruke verktøy og arbeidsmåter fagmessig i eget arbeid
  • bruke ulike trykk-, print-, fres- og skjæremaskiner med tilhørende programvare
  • velge og bruke emballasje og transportmiddel
  • bruke ulike monteringsteknikker innen foliering
  • velge og bruke ulike festesystemer
  • velge og bruke relevante innfestingsteknikker ved montering av skilt
  • vurdere og kvalitetssikre eget arbeid ut fra arbeidsbeskrivelse og planlagt resultat
  • følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • bruke materialer og ressurser økonomisk

Vurdering

Vg3 profileringsdesignfaget

Bestemmelser for sluttvurdering:

Hovedområder

Ordning

Idéutvikling

Produksjon og montering

Alle skal opp til svenneprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på 5 virkedager.

Alle kandidater som ikke har fulgt normalt opplæringsløp, må ha bestått eksamen på Vg3-nivå i lærefaget. Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!