Læreplan i profileringsdesignfaget Vg3/opplæring i bedrift (PFD3-01)

Etter Vg3

Idéutvikling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • drøfte og avklare oppdragets innhold og omfang i samarbeid med kunden
  • definere mål og målgruppe for oppdraget, vurdere konkurransesituasjonen og utarbeide situasjonsbeskrivelse
  • bruke idékart og skissetegning i problemløsningsfasen
  • utarbeide skisser, arbeidstegninger og presentasjonstegninger manuelt og digita
  • presentere ulike løsningsforslag verbalt, skriftlig og digitalt
  • lage arbeidsbeskrivelse og beregne materialforbruk, tidsbruk og pris på eget arbeid
  • bruke prinsipper for markedskommunikasjon
  • bruke komposisjonsprinsipper for form, farge, skrift og bilde
  • velge og bruke typografi som selvstendig komposisjon og kunne begrunne valgene
  • velge og bruke ulike materialer og produkter og kunne begrunne valgene
  • bruke fagrelaterte fargesystemer
  • bruke ulike eksponeringsmuligheter
  • bruke prinsipper for belysning og fargepåvirkning
  • velge og bruke belysning til forskjellige løsningsforslag
  • presentere løsningsforslag ut fra kunnskaper om arkitektur og stilhistorie
  • følge gjeldende regelverk for skilt og foliering i det offentlige rom og gjeldende regelverk for opphavsrettigheter og åndsverk
  • utforme løsningsforslag i tråd med etiske normer

Produksjon og montering

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • produsere og montere profileringsprodukter ut fra arbeidsbeskrivelser og tegninger
  • bruke verktøy og arbeidsmåter fagmessig i eget arbeid
  • bruke ulike trykk-, print-, fres- og skjæremaskiner med tilhørende programvare
  • velge og bruke emballasje og transportmiddel
  • bruke ulike monteringsteknikker innen foliering
  • velge og bruke ulike festesystemer
  • velge og bruke relevante innfestingsteknikker ved montering av skilt
  • vurdere og kvalitetssikre eget arbeid ut fra arbeidsbeskrivelse og planlagt resultat
  • følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • bruke materialer og ressurser økonomisk

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!