Læreplan i danseteknikker - programfag i utdanningsprogram for musikk, dans, drama, programområde for dans (MDD4-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Gjelder fra: 2006-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2020-07-31T00:00:00 +2

Formål

Dans framstår i mange ulike former og speiler et kunstnerisk og kulturelt mangfold. Som kunstart kommuniserer dans gjennom ulike sceniske danseuttrykk og danseteknikker. Som kulturuttrykk bidrar dans til kulturell forståelse og estetisk refleksjon for individet så vel som i samfunnet.

Programfaget danseteknikker skal ivareta den utøvende, skapende og reflekterende dimensjonen ved dans. Den enkelte skal få erfaring med ulike danseteknikker og danseuttrykk. Opplevelse, sansning og utfoldelse er sentrale elementer i all danseerfaring, og programfaget skal bidra til at den enkelte ut fra sine egne forutsetninger kan utfolde seg og oppleve mestring.

Gjennom utøvelse av dans og samhandling skal opplæringen synliggjøre sammenhenger og overføringsverdier mellom ulike danseteknikker. Opplæringen skal bidra til å styrke den enkeltes følelse av selvstendighet og medansvar, og inspirere til videre danserisk utvikling.

Struktur

Programfaget er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål for.

Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområder:

Programfag

Hovedområder

Danseteknikker

Utøvelse VP1

Refleksjon

Hovedområder

Utøvelse VP1

Hovedområdet dreier seg om danseteknikkene klassisk ballett, jazzdans og moderne dans / samtidsdans som grunnlag for fysiske, tekniske og uttrykksmessige ferdigheter i dans. I tillegg omfatter hovedområdet scenisk erfaring med ulike stilarter og improvisasjon.

Refleksjon

Hovedområdet dreier seg om teoretiske og reflekterende perspektiver på fysisk og teknisk danseutøvelse. Det handler også om relasjoner mellom danseteknikk og improvisasjon, bevegelse og musikk.

Timetall

Timetallet er oppgitt i 60-minutters enheter.

Danseteknikker: 140 årstimer

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der hvor de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I danseteknikker forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig i danseteknikker innebærer å beskrive egen danseutøvelse. Det handler også om å beherske et egnet språk for opplevelse, refleksjon og vurdering av dans.

Å kunne uttrykke seg skriftlig i danseteknikker innebærer å formgi og nedtegne bevegelser og dokumentere og reflektere over egen danseteknisk progresjon.

Å kunne lese i danseteknikker innebærer å fortolke symboler i møte med ulike kunstuttrykk. Det innebærer også tekster som kilde for kunnskap og refleksjon og som inspirasjon og grunnlag for egen utvikling.

Å kunne regne i danseteknikker innebærer å beskrive ulike bevegelsesmønstre og variasjoner i forhold til form, rytme, tid og rom.

Å kunne bruke digitale verktøy i danseteknikker innebærer å bruke lydutstyr, videoteknologi og IKT til dokumentasjon av dans.

Kompetansemål

Danseteknikker

Utøvelse VP1

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • vise grunnleggende prinsipper for klassisk ballett, jazzdans og moderne dans / samtidsdans
  • utforske og beskrive de ulike danseteknikkenes stil og bevegelseskvaliteter
  • utforske og anvende bevegelser gjennom improvisasjon

Refleksjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beskrive riktig bruk av plassering i danseutøvelse
  • reflektere over og beskrive de ulike danseteknikkenes relasjon til musikk
  • beskrive relasjoner mellom improvisasjon og danseteknisk utvikling

Vurdering

Bestemmelser for sluttvurdering:

Standpunktvurdering

Programfag

Ordning

Danseteknikker

Elevene skal ha standpunktkarakter.

Eksamen for elever

Programfag

Ordning

Danseteknikker

Elevene skal ikke opp til eksamen.

Eksamen for privatister

Programfag

Ordning

Danseteknikker

Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen.Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!