Opplæringsforskrifta
§ 9-8 Fråværsgrense i vidaregåande skole
Elevar i vidaregåande skole som har fråvær i meir enn ti prosent av årstimetalet i eit fag, kan ikkje få standpunktkarakter i faget. Det same gjeld halvårsvurdering med karakter ved slutten av skoleåret i eit gjennomgåande fag.
Dersom faglæraren har tilstrekkeleg grunnlag for å gi vurdering med karakter, jf. § 9-1, skal eleven likevel få karakter dersom det blir lagt fram dokumentasjon på at årsaka til fråværet er:
- sjukdom eller andre helseforhold
- velferdsforhold
- andre religiøse høgtidsdagar enn dei offentlege heilagdagane, avgrensa til to dagar, jf. trossamfunnsloven § 18
- lovpålagt oppmøte
- arbeid som tillitsvald
- politisk arbeid
- hjelpearbeid
- tryggleikskurs på bane, andre og tredje del av tryggleikskurs på veg og førarprøve for klasse B, jf. trafikkopplæringsforskriften §§ 11-6, 11-8 og 30-2.
- representasjon på arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå.
Ved fråvær som kjem av sjukdom eller andre helseforhold, kan eleven leggje fram eigenmelding i opptil ti prosent av timane i eit fag. Dersom helserelatert og eventuelt udokumentert fråvær i eit fag til saman har nådd ti prosent, må eleven leggje fram dokumentasjon frå helsepersonell ved meir helserelatert fråvær. Eleven kan likevel leggje fram eigenmelding etter at ti prosent er nådd, dersom årsaka er ein tilstand som gir høgare risiko for helserelatert fråvær, og dette er dokumentert av helsepersonell.
Rektor sjølv kan avgjere at ein elev som til saman har opp til femten prosent eigenmeldt eller udokumentert fråvær i eit fag, likevel kan få karakter dersom årsaka til fråværet gjer det klart urimeleg at fråværsgrensa skal gjelde. Faglæraren må i alle høve ha tilstrekkeleg grunnlag for å gi karakter, jf. § 9-1.
Endra ved forskrift 18 feb 2025 nr. 234 (i kraft 1 aug 2025).
Merknader til forskriften
Endring 01.08.2025: Avsnittene i merknaden er ny, og har erstattet den gamle.
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5-4 andre ledd, og trådte i kraft 01.08.2025. Bestemmelsen er delvis ny.
Etter første, andre og tredje ledd kan fravær som nevnt i andre ledd bokstav b til i, unntas fraværsgrensen dersom eleven legger frem dokumentasjon for fraværet. Det er for disse unntaksgrunnene ikke krav om at elevene må vente med å dokumentere sitt fravær til etter at de har nådd fraværsgrensen, og skolen kan ikke avstå fra å ta imot dokumentasjon fortløpende. Elevene kan altså velge å dokumentere fraværet når som helst på et tidligere tidspunkt. Fylkeskommunen kan velge å utarbeide nærmere retningslinjer for hva slags dokumentasjon som kreves for disse ulike årsakene til fravær.
Når det gjelder fravær som skyldes sykdom eller helseforhold, kan eleven selv levere egenmelding for fraværet opp til fraværsgrensen på ti prosent, for å synliggjøre årsaken til fraværet uten å måtte gå til legen. Når eleven har ti prosent helserelatert fravær og ev. udokumentert fravær til sammen, må eleven ved ytterligere helserelatert fravær legge frem dokumentasjon fra helsepersonell for at fraværet skal unntas fraværsgrensen. Dokumentasjon fra helsepersonell som er levert på et tidligere tidspunkt enn dette, vil derfor ikke unnta fraværet fra fraværsgrensen. Skolen kan likevel rent praktisk ikke avstå fra å ta imot dokumentasjonen.
Noen sykdommer gjør det vanskelig eller lite hensiktsmessig å oppsøke lege eller sakkyndig for hvert enkelt tilfelle, for eksempel langvarig fysisk eller psykisk sykdom som medfører økt risiko for fravær. I slike tilfeller kan fravær dokumenteres med egenmelding i kombinasjon med annen type dokumentasjon. Det er rektor som avgjør om den fremlagte dokumentasjonen er egnet, eller om det er behov for annen type dokumentasjon. Dersom eleven har dokumentasjon fra helsepersonell som dokumenterer at fraværet skyldes helseforhold, skal skolen legge dette til grunn. Det samme gjelder der dokumentasjonen ikke er skrevet samme dag som fraværet.
At det er rektor «sjølv» som kan avgjøre om en elev kan ha opptil 15 prosent egenmeldt eller udokumentert fravær etter fjerde ledd, betyr at denne oppgaven ikke kan delegeres til for eksempel faglærer.