Opplæringsforskrifta
§ 12-6 Krav om relevant kompetanse i undervisningsfaga for 8. til 10. trinn
Kommunen skal sørgje for at dei som er tilsette i lærarstilling, og som skal undervise i norsk, samisk, norsk teiknspråk, matematikk eller engelsk på 8. til 10. trinn, har minst 60 studiepoeng som er relevante for faget.
Kommunen skal også sørgje for at dei som er tilsette i lærarstilling, og som skal undervise i andre fag på 8. til 10. trinn, har minst 30 studiepoeng som er relevante for faga. Kravet gjeld ikkje for valfaga, utdanningsval og arbeidslivsfag.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 17‑4 og viderefører § 14‑3 andre ledd i den tidligere forskriften.
Paragrafen viser til krav om studiepoeng i undervisningsfag. I tillegg må kravene for ansettelse i lærerstilling som følger av §§ 12‑1 og 12‑5, være oppfylt.
Etter paragrafen kreves det 60 studiepoeng for å undervise i fagene norsk, samisk, tegnspråk, matematikk og engelsk på 8. til 10. trinn.
Med norsk menes alle former for norskopplæring i grunnopplæringen, som særskilt norskopplæring, norsk for elever med samisk førstespråk og norsk for elever med tegnspråk. Engelsk omfatter også engelsk for elever med tegnspråk.
Kravet om relevant kompetanse i samisk gjelder uavhengig av om man underviser elever som har samisk som opplæringsspråk. Det gjelder også uavhengig av om samisk er elevens førstespråk eller andrespråk, og uavhengig av hvilket nivå i læreplanen eleven følger.
For andre fag enn de som er eksplisitt nevnt i paragrafen, gjelder et krav om 30 relevante studiepoeng for å undervise i det enkelte faget.
Kravet til relevant kompetanse i undervisningsfag gjelder etter opplæringsloven § 17‑4 andre ledd ikke for søkere som kunne ansettes i lærerstilling før 1. januar 2014, inkludert søkere som ikke arbeidet som lærer på dette tidspunktet. Kravet til relevant kompetanse i undervisningsfag gjelder heller ikke lærere som har fullført allmennlærerutdanningen, lærere som er ansatt i midlertidig stilling etter opplæringsloven § 17‑3 andre ledd, eller lærere som er ansatt midlertidig som vikar etter reglene i arbeidsmiljøloven.
I vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring kan det gjøres unntak fra kompetansekravene i dette kapittelet dersom vilkårene i opplæringsloven § 11-9 er oppfylt.