Krav til kompetanse for lærere – ansettelse og undervisning
Opplæringsloven stiller to typer kompetansekrav for lærere som skal undervise i skolen:
- krav til relevant utdanning for å kunne bli ansatt i lærerstilling
- krav til relevant kompetanse i fagene læreren skal undervise i
Ansettelse
Regelverket: opplæringsloven § 17-3 og opplæringsforskriften § 12-2.
For å bli ansatt i en lærerstilling på 1. til 4. trinn, må man ha en av disse utdanningene:
- Grunnskolelærerutdanning for 1.–7. trinn.
- Barnehagelærerutdanning, og i tillegg minst 60 studiepoeng videreutdanning rettet mot undervisning på 1. til 4. trinn.
- Faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag, eller tilsvarende faglig kompetanse. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 30 studiepoeng relevant utdanning.
- Treårig lærerutdanning for tospråklige lærere. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 30 studiepoeng relevant utdanning.
- Barnehagelærerutdanning med spesialpedagogisk utdanning som tilsvarer minst 60 studiepoeng. Dette gjelder når den som skal ansettes skal gi individuelt tilrettelagt opplæring, eller hvis elevenes behov gjør utdanningen ønskelig.
Regelverket: opplæringsloven § 17-3 og opplæringsforskriften § 12-3.
For å bli ansatt i en lærerstilling på 5. til 7. trinn, må man ha en av disse utdanningene:
- Grunnskolelærerutdanning for 1. til 7. trinn eller for 5. til 10. trinn.
- Universitets- eller høgskoleutdanning som samlet utgjør minst 240 studiepoeng, inkludert pedagogisk utdanning etter § 12-1 i opplæringsforskriften. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 30 studiepoeng relevant utdanning.
- Yrkesfaglærerutdanning. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 30 studiepoeng relevant utdanning.
- Faglærerutdanning. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 30 studiepoeng relevant utdanning.
- Treårig utdanning for tospråklige lærere. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 30 studiepoeng relevant utdanning.
- Barnehagelærerutdanning med spesialpedagogisk utdanning som tilsvarer minst 60 studiepoeng. Dette gjelder når den som skal ansettes skal gi individuelt tilrettelagt opplæring, eller hvis elevenes behov gjør utdanningen ønskelig.
Regelverket: opplæringsloven § 17-3 og opplæringsforskriften § 12-5.
For å bli ansatt i en lærerstilling på 8. til 10. trinn må man ha en av disse utdanningene:
- Grunnskolelærerutdanning for 5. til 10. trinn.
- Universitets- eller høyskoleutdanning som samlet utgjør minst 240 studiepoeng inkludert pedagogisk utdanning etter § 12-1 i opplæringsforskriften, for eksempel PPU. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 30 studiepoeng relevant utdanning.
- Faglærerutdanning. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 30 studiepoeng relevant utdanning.
- Yrkesfaglærerutdanning. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 30 studiepoeng relevant utdanning.
- Treårig lærerutdanning for tospråklige lærere. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 30 studiepoeng relevant utdanning.
- Barnehagelærerutdanning med spesialpedagogisk utdanning som tilsvarer minst 60 studiepoeng. Dette gjelder når den som skal ansettes skal gi individuelt tilrettelagt opplæring, eller hvis elevenes behov gjør utdanningen ønskelig.
Fellesfag på alle utdanningsprogram og programfag på studieforberedende utdanningsprogram
Regelverket: opplæringsloven § 17-3 og opplæringsforskriften § 12-7.
For å bli ansatt i en lærerstilling i videregående opplæring i fellesfagene på alle utdanningsprogram og i programfag på studieforberedende utdanningsprogram, må man ha en av disse utdanningene.
- Universitets- eller høyskoleutdanning som samlet utgjør minst 240 studiepoeng inkludert pedagogisk utdanning etter § 12-1 i opplæringsforskriften, for eksempel PPU. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 60 studiepoeng relevant utdanning.
- Faglærerutdanning. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 60 studiepoeng relevant utdanning.
- Lærerutdanning med spesialpedagogisk utdanning som tilsvarer minst 60 studiepoeng. Dette gjelder når hovedoppgaven for den som skal ansettes er å gi individuelt tilrettelagt opplæring, eller hvis elevenes behov gjør utdanningen ønskelig.
Yrkesfaglige utdanningsprogram
Fellesfag på yrkesfaglige utdanningsprogram
Regelverket: opplæringsloven § 17-3 og opplæringsforskriften § 12-7.
For å bli ansatt i en lærerstilling i videregående opplæring i fellesfagene på yrkesfaglige utdanningsprogram, må man ha en av utdanningene listet opp nedenfor.
- Universitets- eller høyskoleutdanning som samlet utgjør minst 240 studiepoeng inkludert pedagogisk utdanning etter § 12-1 i opplæringsforskriften, for eksempel PPU. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 60 studiepoeng relevant utdanning.
- Faglærerutdanning. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 60 studiepoeng relevant utdanning.
- Lærerutdanning med spesialpedagogisk utdanning som tilsvarer minst 60 studiepoeng. Dette gjelder når hovedoppgaven for den som skal ansettes er å gi individuelt tilrettelagt opplæring, eller hvis elevenes behov gjør utdanningen ønskelig.
Programfag yrkesfaglige utdanningsprogram
Regelverket: opplæringsloven § 17-3 og opplæringsforskriften § 12-8.
For å bli ansatt i en lærerstilling i programfagene på yrkesfaglige utdanningsprogram, må man ha en av utdanningene listet opp nedenfor.
- Yrkesfaglærerutdanning. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 60 studiepoeng relevant utdanning.
- Universitets- eller høyskoleutdanning som samlet utgjør minst 180 studiepoeng inkludert pedagogisk utdanning etter § 12-1 i opplæringsforskriften, for eksempel PPU. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 60 studiepoeng relevant utdanning.
- Faglærerutdanning. De som har slik utdanning, kan ansettes for å undervise i fag der de har minst 60 studiepoeng relevant utdanning.
- Fagbrev, svennebrev eller annen yrkesfaglig videregående opplæring, to års yrkesteoretisk utdanning utover videregående skole, og fire års yrkespraksis etter fullført videregående opplæring. Det kreves i tillegg pedagogisk kompetanse etter § 12-1, for eksempel PPU-Y. To års yrkesteoretisk utdanning kan for eksempel være fagskole. Flere høyskoler/universiteter som tilbyr PPU-Y tar inn kandidater på bakgrunn av realkompetanse. I slike tilfeller er kravet om to års yrkesteoretisk utdanning oppfylt.
- Lærerutdanning med spesialpedagogisk utdanning som tilsvarer minst 60 studiepoeng. Dette gjelder når hovedoppgaven for den som skal ansettes er å gi individuelt tilrettelagt opplæring, eller hvis elevenes behov gjør utdanningen ønskelig.
Regelverket: opplæringsloven § 19-13 og § 17-4, samt opplæringsforskriften § 17-1 og § 12-1.
For å bli ansatt i lærerstilling i den forberedende opplæringen for voksne, må man ha pedagogisk utdanning i samsvar med rammeplanene for lærerutdanningene.
Regelverket: opplæringsloven § 19-13 og § 17-4, samt opplæringsforskriften § 17-1 og § 12-1.
For å bli ansatt i lærerstilling i den forberedende opplæringen for voksne, må man ha pedagogisk utdanning i samsvar med rammeplanene for lærerutdanningene.
Regelverket: opplæringsloven § 11-6.
Hvis en lærer ansettes for å gi individuelt tilrettelagt opplæring, eller elevenes behov gjør det ønskelig, kan den som ansettes ha denne utdanningen:
- lærerutdanning med spesialpedagogisk utdanning
- barnehagelærerutdanning med spesialpedagogikk på minst 60 studiepoeng (1.–10. årstrinn)
- lærerutdanning med spesialpedagogikk på minst 60 studiepoeng (videregående opplæring)
I utgangspunktet gjelder de samme kravene til kompetanse selv om opplæringen blir gitt som individuelt tilrettelagt opplæring. Det kan gjøres unntak fra kravene til kompetanse for å bli ansatt i lærerstilling og kravene til relevant kompetanse i undervisningsfag, dersom dette vil gi eleven bedre opplæring. Du kan lese mer om dette i vår veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging.
Regelverket: opplæringsforskriften § 12-10
Annet morsmål enn eleven
Den som skal ansettes som morsmålslærer og har annet morsmål enn eleven må oppfylle alle disse kravene:
- universitets- eller høgskoleutdanning som inkluderer minst 90 studiepoeng i elevens språk
- pedagogisk utdanning etter § 12-1 i opplæringsforskriften
- ha god kjennskap til den kulturelle bakgrunnen til eleven
Se krav til godkjenning av utenlandsk utdanning.
Med samme morsmål som eleven
Den som skal ansettes som morsmålslærer og har samme morsmål som eleven må dokumentere gode norskkunnskaper og må i tillegg ha en av disse utdanningene:
- Treårig universitets- eller høgskoleutdanning som inkluderer pedagogisk utdanning etter § 12-1 i opplæringsforskriften. Ett og et halvt år av utdanningen må omfatte språket og kulturen til eleven.
- Lærerutdanning på morsmålet til eleven eller fra elevens hjemland.
- Treårig lærerutdanning for tospråklige lærere.
Morsmålslærer i nasjonale minoritetsspråk
Det kan gjøres unntak fra kravene til kompetanse ved ansettelse av morsmålslærere i de nasjonale minoritetsspråkene det ikke finnes studietilbud for i Norge.
Ansettelse på vilkår
Når det ikke er søkere som oppfyller kompetansekravene, kan skolen ansette en søker som er i gang med relevant lærerutdanning etter opplæringsloven § 17-3 andre ledd. Personen ansettes under forutsetning av at utdanningen blir fullført. Arbeidsgiver og arbeidstaker avtaler hvor lenge ansettelsen på vilkår skal vare. Dersom søkeren ikke fullfører utdanningen, gjelder reglene i arbeidsmiljøloven om avslutning av arbeidsforhold ved midlertidig ansettelse.
Midlertidig ansettelse
Når det ikke er mulig å få tak i lærere som fyller kompetansekravene, kan skolen ansette andre midlertidig uten vilkår om påbegynt utdanning med hjemmel i opplæringsloven § 17-3 tredje ledd. Den midlertidige stillingen kan ikke vare lenger enn til 31. juli.
Ansettelse av personer med tidligere godkjent utdanning
Opplæringsforskriften § 12-13 gir hjemmel til å ansette de som var kvalifisert for ansettelse etter tidligere regler. Dette gjelder følgende utdanninger:
- Personer som har lærerutdanning som tidligere kvalifiserte for ansettelse i en lærerstilling.
- Personer som har fullført allmennlærerutdanning våren 2014 eller senere kan ansettes på samme måte som de som fullførte utdanningen før 2014.
- Personer som ikke oppfyller kravet til pedagogisk kompetanse etter § 12-1 i opplæringsforskriften kan ansettes i lærerstilling dersom de var fast ansatt som lærer i grunnskolen eller i videregående skole 1. august 2024, og kommunen eller fylkeskommunen vurderer at de har tilsvarende pedagogisk kompetanse.
På 1. trinn i grunnskolen kan man i tillegg ansette førskolelærere som startet førskolelærerutdanningen høsten 2007 eller tidligere, selv om de ikke har 60 studiepoeng videreutdanning.
Det er kommunen eller fylkeskommunen som avgjør hva som er relevant utdanning i samsvar med regelverket i forbindelse med ansettelse.
Regelverket: opplæringsloven § 17-11 og opplæringsforskriften kapittel 12 del II (§§ 12-15 til 12-18).
- Alle som ansettes i skolen, inkludert skolefritidsordning, leksehjelp, kulturskolen og skolelignende aktivitetstilbud, skal legge fram politiattest.
- Kravet gjelder for både midlertidige og faste stillinger.
- Kommunen eller fylkeskommunen kan kreve politiattest for personer som har praksis ved skolen, inkludert skolefritidsordning, leksehjelp, kulturskolen og skolelignende aktivitetstilbud. I vurderingen av om det skal innhentes attest I disse tilfellene, må kommunen eller fylkeskommunen vurdere om det er utført vandelskontroll etter annet regelverk, hvor lenge praksisoppholdet skal vare og hvor mye kontakt personen skal ha med elever.
- Attesten som skal leveres, er en barneomsorgsattest. Søkeren bestiller selv attesten fra politiet.
- Attesten skal være innlevert før ansettelse og ikke være eldre enn tre måneder når den blir levert.
- Etter at politiattest er innhentet og vurdert skal den makuleres.
Siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep mot barn
- Det er ikke lov til å ansette eller ha personer i praksis i skolen som er dømt for eller har vedtatt forelegg for seksuelle overgrep mot barn.
- Dersom politiattesten til en søker inneholder merknader om at søkeren har en pågående sak som gjelder straffebudene som er omfattet av bestemmelsene om barneomsorgsattest i politiregisterforskriften § 39 eller andre straffebud, kan kommunen eller fylkeskommunen vurdere om vedkommende likevel kan ansettes. I slike tilfeller må kommunen eller fylkeskommunen vurdere om vedkommende allikevel er egnet til stillingen. Det er med andre ord også adgang til å la være å ansette med begrunnelse i tidligere siktelse/tiltale.
Lønn, stillingstitler, arbeidstid mv. for lærere fastsettes i tariffavtaler. Kommunen og fylkeskommunen er tariffpart ved forhandlinger med arbeidstakerorganisasjoner om lønns- og arbeidsvilkår for lærere.
For å bli fast ansatt som lærer i skolen, må søkeren ha godkjenning som lærer.
HK-dir har ansvaret for godkjenning av utdanning fra utlandet
Undervise i fag
Regelverket: opplæringsloven § 17-4 og opplæringsforskriften § 12-4.
Norsk, samisk, engelsk, matematikk
De som skal undervise i
- norsk
- samisk
- engelsk
- matematikk
- særskilt norskopplæring
- norsk for elever med samisk som førstespråk
- norsk tegnspråk
- engelsk for elever med tegnspråk
- norsk for elever med tegnspråk
skal ha 30 studiepoeng som er relevante for det aktuelle faget.
Kravet gjelder ikke
- de som kunne ansettes i lærerstilling før 1. januar 2014
- allmennlærere
- lærere som er ansatt i midlertidig stilling på vilkår om å fullføre påbegynt utdannelse
- de som er ansatt midlertidig som vikar etter arbeidsmiljøloven
Andre fag
Ikke krav til relevante studiepoeng.
Regelverket: opplæringsloven § 17-4 og opplæringsforskriften § 12-5.
Norsk, samisk, engelsk, matematikk
De som skal undervise i
- norsk
- samisk
- engelsk
- matematikk
- fordypning i norsk
- fordypning i engelsk
- særskilt norskopplæring
- norsk for elever med samisk som førstespråk
- norsk tegnspråk
- norsk for elever med tegnspråk
- engelsk for elever med tegnspråk
skal ha 60 studiepoeng som er relevante for faget.
Valgfagene, arbeidslivsfag og utdanningsvalg
Ingen krav om relevante studiepoeng.
Alle andre fag
Det er krav om minst 30 studiepoeng som er relevante for faget.
Kravene til studiepoeng gjelder ikke
- de som kunne ansettes i lærerstilling før 1. januar 2014
- allmennlærere
- lærere som er ansatt i midlertidig stilling på vilkår om å fullføre påbegynt utdannelse
- de som er ansatt midlertidig som vikar etter arbeidsmiljøloven
Regelverket: opplæringsloven § 17-4 og opplæringsforskriften § 12-9.
Alle fag bortsett fra yrkesfaglig fordypning og yrkesfaglærere
De som skal undervise i videregående opplæring skal ha 60 studiepoeng som er relevante for faget.
Yrkesfaglig fordypning
Ikke krav om relevante studiepoeng. Se opplæringsforskriften § 12-9 andre ledd.
Yrkesfaglærere
Minst ett av de to årene med yrkesteoretisk utdannelse utover videregående skole, må være relevant for å undervise i faget.
Kravene gjelder ikke for
- de som kunne ansettes i lærerstilling før 1. januar 2014
- allmennlærere
- lærere som er ansatt midlertidig stilling på vilkår om å fullføre påbegynt utdannelse
- de som er ansatt midlertidig som vikar etter arbeidsmiljøloven
I utgangspunktet gjelder de samme kravene til kompetanse for å undervise i fag selv om opplæringen blir gitt som individuelt tilrettelagt opplæring.
Det kan gjøres unntak fra kravene til kompetanse for å bli ansatt i lærerstilling og kravene til relevant kompetanse i undervisningsfag, dersom dette vil gi eleven bedre opplæring. Du kan lese mer om dette i vår veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging.
Det er skoleeier som avgjør hvilke studiepoeng i fag som er relevante for å undervise i et fag. Det finnes ikke noen annen ordning for å få vurdert om studiepoeng er relevante. Det betyr at de som søker på en lærerstilling ikke kan forvente at noen vurderer studiepoengene deres før de søker om en stilling. Søkere kan spørre en potensiell arbeidsgiver, men disse har ingen plikt til å vurdere.
Regelverket: opplæringsloven § 17-4 andre ledd.
Kommunen eller fylkeskommunen kan fravike kravene til relevant kompetanse i undervisningsfag, dersom det er nødvendig fordi skolen ikke har nok ansatte som oppfyller kravene. Dersom kommunen eller fylkeskommunen benytter seg av dette unntaket, må de gjøre en ny vurdering hvert skoleår.
Regelverket: opplæringsloven § 17-1 og § 17-8.
Kommunen og fylkeskommunen er ansvarlige for at skolen har ansatte med riktig og nødvendig kompetanse. De skal også sørge for at ansatte i lærerstilling, rektorer og andre ansatte ved skolen får anledning til nødvendig kompetanseutvikling, for å fornye og utvikle den faglige og pedagogiske kunnskapen og for å holde seg orientert om utviklingen i skolen og samfunnet.
Videreutdanning for lærere skal bidra til god faglig og pedagogisk kvalitet i grunnopplæringen for å styrke elevenes læring.