Opplæringsforskrifta
§ 12-4 Krav om relevant kompetanse i undervisningsfaga for 1. til 7. trinn
Kommunen skal sørgje for at dei som er tilsette i lærarstilling, og som skal undervise i norsk, samisk, norsk teiknspråk, matematikk eller engelsk på 1. til 7. trinn, har minst 30 studiepoeng som er relevante for faget.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 17‑4, og viderefører § 14‑2 tredje ledd første punktum i den tidligere forskriften.
Etter paragrafen kreves det 30 studiepoeng som er relevante for faget, for å undervise i fagene norsk, samisk, tegnspråk, matematikk eller engelsk på 1. til 7. trinn. I tillegg må man oppfylle kravene for ansettelse i lærerstilling som følger av §§ 12‑1 til 12‑3. I fag som ikke er listet opp i paragrafen, er det ikke krav om relevante studiepoeng for å kunne undervise.
Med norsk menes alle former for norskopplæring i grunnopplæringen. Dette omfatter også særskilt norskopplæring, norsk for elever med samisk førstespråk og norsk for elever med tegnspråk. Engelsk omfatter også engelsk for elever med tegnspråk.
Kravet om relevant kompetanse i samisk gjelder uavhengig av om man underviser elever som har samisk som opplæringsspråk. Det gjelder også uavhengig av om samisk er elevens førstespråk eller andrespråk, og uavhengig av hvilket nivå i læreplanen eleven følger.
Kravet til relevant kompetanse i undervisningsfag gjelder etter opplæringsloven § 17‑4 andre ledd ikke for søkere som kunne ansettes i lærerstilling før 1. januar 2014, inkludert søkere som ikke arbeidet som lærer på dette tidspunktet. Kravet til relevant kompetanse i undervisningsfag gjelder heller ikke lærere som har fullført allmennlærerutdanningen, lærere som er ansatt i midlertidig stilling etter opplæringsloven § 17‑3 andre ledd, eller lærere som er ansatt midlertidig som vikar etter reglene i arbeidsmiljøloven.
I vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring kan det gjøres unntak fra kompetansekravene i dette kapittelet dersom vilkårene i opplæringsloven § 11-9 er oppfylt.