Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 12-4 Krav om relevant kompetanse i undervisningsfaga for 1. til 7. trinn

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 12-4 Krav om relevant kompetanse i undervisningsfaga for 1. til 7. trinn

Kommunen skal sørgje for at dei som er tilsette i lærarstilling, og som skal undervise i norsk, samisk, norsk teiknspråk, matematikk eller engelsk på 1. til 7. trinn, har minst 30 studiepoeng som er relevante for faget.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 17‑4, og viderefører § 14‑2 tredje ledd første punktum i den tidligere forskriften.

Etter paragrafen kreves det 30 studiepoeng som er relevante for faget, for å undervise i fagene norsk, samisk, tegnspråk, matematikk eller engelsk på 1. til 7. trinn. I tillegg må man oppfylle kravene for ansettelse i lærerstilling som følger av §§ 12‑1 til 12‑3. I fag som ikke er listet opp i paragrafen, er det ikke krav om relevante studiepoeng for å kunne undervise.

Med norsk menes alle former for norskopplæring i grunnopplæringen. Dette omfatter også særskilt norskopplæring, norsk for elever med samisk førstespråk og norsk for elever med tegnspråk. Engelsk omfatter også engelsk for elever med tegnspråk.

Kravet om relevant kompetanse i samisk gjelder uavhengig av om man underviser elever som har samisk som opplæringsspråk. Det gjelder også uavhengig av om samisk er elevens førstespråk eller andrespråk, og uavhengig av hvilket nivå i læreplanen eleven følger.

Kravet til relevant kompetanse i undervisningsfag gjelder etter opplæringsloven § 17‑4 andre ledd ikke for søkere som kunne ansettes i lærerstilling før 1. januar 2014, inkludert søkere som ikke arbeidet som lærer på dette tidspunktet. Kravet til relevant kompetanse i undervisningsfag gjelder heller ikke lærere som har fullført allmennlærerutdanningen, lærere som er ansatt i midlertidig stilling etter opplæringsloven § 17‑3 andre ledd, eller lærere som er ansatt midlertidig som vikar etter reglene i arbeidsmiljøloven.

I vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring kan det gjøres unntak fra kompetansekravene i dette kapittelet dersom vilkårene i opplæringsloven § 11-9 er oppfylt.

Neste side
Forrige side

Relatert innhold

Krav til kompetanse for lærere – ansettelse og undervisning

Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring