Romteknologi (ROM03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre og dokumentere oppgaver i romfysikk i samarbeid med andre i henhold til gjeldende regelverk, og begrunne de valgene som er gjort
- utføre arbeid i romfysikk nøyaktig, effektivt og estetisk i henhold til gjeldende regelverk, standarder, veiledninger, teknisk dokumentasjon og aktuelle kvalitetssikrings- og internkontrollsystemer, og vurdere kvaliteten på eget arbeid
- utforske og forklare prinsipper for rettlinjet bevegelse og for sirkelbevegelse av objekter og foreta beregninger
- utforske og forklare prinsipper for Newtons tre lover i romfysikk og Newtons gravitasjonslov i romrelaterte sammenhenger og foreta beregninger
- beregne og beskrive ulike former for energi, energioverganger og energioverføringer i romrelaterte anvendelser, unnslipningsfart og frigjøringsarbeid fra tyngdefelt
- gjøre rede for og anvende Keplers lover for å visualisere og beregne planet- og satellittbevegelse
- beskrive hvordan vektløshet kan oppnås
- anvende og forklare termofysikkens første og andre lov i romrelaterte sammenhenger
- utforske brytning, bøyning, interferens, refleksjon og spredning av lys og gjøre beregninger av brytningsindeks, vurdere resultater og gjøre rede for det elektromagnetiske spekteret
- utforske ulike spektre, beregne frekvenser og bølgelengder til spektrallinjer, forklare emisjons- og absorpsjonsspektre og gjøre rede for atommodeller
- beskrive ulike typer ioniserende stråling, kildene til disse, farer for mennesker og utstyr ved stråling og ulike typer beskyttelse mot stråling ved romvirksomhet
- beskrive solas oppbygning, temperatur, strålingsspektrum, sykluser, magnetfelt, solflekker, rotasjon og hvordan sola innvirker på jorden og solsystemet vårt
- beskrive jordens magnetfelt, forklare variasjoner i magnetfeltet, forklare hvordan nordlys oppstår, og gjøre rede for nordlysforskning
- beskrive strålingsmiljøet rundt jorden og forklare hvilken praktisk betydning varsling av romværet har
- forklare strålingsbalanse, drivhuseffekt og drøfte årsaker til og konsekvenser av klimaendringer
- anvende bevaringslover til å beregne frigjort energi i fisjons- og fusjonsprosesser, beskrive stjerners livssykluser og hvordan grunnstoffer blir dannet i stjerner
- klassifisere og forklare sammensetning, temperatur, avstand og fart til stjerner
- beregne strålingstetthet, temperatur og bølgelengde ved bruk av Stefan-Boltzmanns lov og Wiens forskyvningslov
- gjøre rede for Hubbles lov og standardmodellen for universets utvikling
- gjennomføre astronomiske observasjoner med teleskop, utføre analyser og beregninger ved hjelp av programvare og gjøre rede for forskning på eksoplaneter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget romfysikk når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget. Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver.
Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i romfysikk. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de får til, og få mulighet til å reflektere over faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i romfysikk ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Læreren skal sette karakter i romfysikk i basert på kompetansen eleven viser gjennom planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentering av faglig arbeid.