Romteknologi (ROM03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre og dokumentere oppgaver i fjernanalyse og geografiske informasjonssystemer i samarbeid med andre i henhold til gjeldende regelverk, og begrunne de valgene som er gjort
- utføre arbeid i fjernanalyse og geografiske informasjonssystemer nøyaktig, effektivt og estetisk i henhold til gjeldende regelverk, standarder, veiledninger, teknisk dokumentasjon og aktuelle kvalitetssikrings- og internkontrollsystemer, og vurdere kvaliteten på eget arbeid
- anvende og gjøre rede for datafangstmetoder
- anvende og gjøre rede for navigasjons- og posisjoneringssystemer
- anvende forskjellige kartprojeksjoner og koordinatsystemer og gjøre rede for bruksområder
- anvende og gjøre rede for analysemetoder basert på raster- og vektordata i geografiske informasjonssystemer
- utføre analyser innenfor fjernanalyse som er basert på aktive og passive sensorer, og gjøre rede for sensorenes funksjonsmåte
- utføre målinger med infrarødt kamera og forklare hvordan temperatur bestemmes ved fjernanalyse
- diskutere nytten av fjernanalyse og geografiske informasjonssystemer for anvendelser både på jorden og på objekter i verdensrommet
- bruke fjernanalyse og geografiske informasjonssystemer for å vise global miljøstatus og beskrive hvordan bærekraftig utvikling kan ivaretas
- visualisere og presentere analyseresultater og gjøre rede for datakvalitet
- bruke et presist fagspråk og delta i faglige diskusjoner nasjonalt og internasjonalt
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget fjernanalyse og geografiske informasjonssystemer når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i fjernanalyse og geografiske informasjonssystemer. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de får til, og få mulighet til å reflektere over faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i fjernanalyse og geografiske informasjonssystemer ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Læreren skal sette karakter i fjernanalyse og geografiske informasjonssystemer basert på kompetansen eleven viser gjennom planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentering av faglig arbeid.