Romteknologi (ROM03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeidsoppdrag i elektronikk og kommunikasjonsteknologi i samarbeid med andre i henhold til gjeldende regelverk og begrunne de valgene som er gjort
- utføre arbeid i elektronikk og kommunikasjonsteknologi nøyaktig, effektivt og estetisk i tråd med gjeldende regelverk, standarder, veiledninger, teknisk dokumentasjon og aktuelle kvalitetssikrings- og internkontrollsystemer, og vurdere kvaliteten på eget arbeid
- bruke og tilpasse programvare for å utvikle, beregne, simulere, måle og feilsøke på elektriske kretser og forklare kretsens virkemåte
- designe og programmere kretskort og montere komponenter for bruk til elektronikkprosjekter og begrunne valgene
- tilpasse elektronikkutstyr til miljøet det skal operere i og begrunne valgene
- måle på høyfrekvente effektforsterkere og forklare prinsipiell virkemåte for HF-kretser
- utforske og gjøre rede for bølgeforplantning i kommunikasjonssammenheng, analoge og digitale modulasjonsmetoder, feilkorrigerende koding og kryptering
- utføre antennemålinger, vurdere måleresultatene, forklare ulike antennetyper og beskrive bølgeforplantningen
- opprette radiokommunikasjon ved bruk av sender- og mottakerutstyr og beskrive prinsippene for hvordan utstyret fungerer
- konfigurere og bruke programvare-definert-radio (SDR) til å motta, demodulere og dekode et signal og til å modulere og sende ut et ønsket signal
- drøfte etiske dilemmaer ved valg av elektronisk utstyr og løsninger og diskutere bærekraft og konsekvenser av ressursbruk lokalt, regionalt og global
- håndtere avfall etter eget arbeid miljømessig og økonomisk, drøfte hvor miljøvennlige ulike produkter er, og slette sensitiv informasjon ved avhending
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget elektronikk og kommunikasjonsteknologi når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i elektronikk og kommunikasjonsteknologi. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de får til, og få mulighet til å reflektere over faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i elektronikk og kommunikasjonsteknologi ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Læreren skal sette karakter i elektronikk og kommunikasjonsteknologi basert på kompetansen eleven viser gjennom planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentering av faglig arbeid.