Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. april 2006 etter delegasjon i brev 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra: 2006-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2022-07-31T00:00:00 +2
Formål
Gjennom historien har teater spilt en sentral rolle i ulike samfunn og kulturer. Teaterets uttrykksformer har det til felles at noe formidles fra en arena til et publikum. Programfaget teaterproduksjon skal ivareta denne tradisjonen ved å være en arena for utprøving og utvikling av teater som språk.
Programfaget skal gi kunnskap om og erfaring med individuell skuespillerutvikling, ensemblearbeid og formidling, og gi grunnlag for å kunne utvikle et personlig uttrykk. Den enkelte skal få innsikt og trening i å være medskaper i kreative prosesser og utøver i ulike teaterproduksjoner. Opplæringen skal legge til rette for at den enkelte skal tilegne seg begrepsforståelse og kunnskaper om sceniske virkemidler. Programfaget skal bidra til å utvikle etiske holdninger som en forutsetning for ensemblearbeid.
Opplæringen i teaterproduksjon skal bygge på en praktisk tilnærming, og ivareta både en skapende, utøvende og reflekterende dimensjon. Den skal gi forståelse for normer, verdier og kvaliteter som danner grunnlag for å være medskaper og utøver i et teaterensemble.
Struktur
Teaterproduksjon består av to programfag: teaterproduksjon 1 og teaterproduksjon 2.
Teaterproduksjon 2 bygger på teaterproduksjon 1.
Programfagene er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål for.
Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområder:
Programfag | Hovedområder | |
Teaterproduksjon 1 | Skuespillerutvikling | Sjanger og spillestil |
Teaterproduksjon 2 | Skuespillerutvikling | Scenisk formidling |
Hovedområder
Skuespillerutvikling
Hovedområdet omfatter ulike teaterpedagogers metoder som grunnlag for egen skuespillerteknikk. Rolleidentifikasjon, rollekarakterisering og samspill ut fra både tekst- og idébasert materiale er sentralt. Videre dreier det seg om integrering av ulike teaterfornyeres arbeid og teorier i egen spillkompetanse. Grunnleggende skuespillerteknikk, å skape et selvstendig uttrykk, grunnleggende forståelse for regi og regivalg og for forholdet mellom produksjonskonsept og skuespillerens arbeid er sentralt.
Sjanger og spillestil
Hovedområdet omfatter skuespiller- og forestillingsarbeid med utgangspunkt i tekster fra ulike sjangrer og epoker. Sceniske uttrykksformer som musikk og dans er sentralt.
Scenisk formidling
Hovedområdet omfatter moderne teaterformer. Utforsking, utvikling og formgiving av scenisk handling med utgangspunkt i tema, idé og objekter eller tekster inngår også. Sammenheng mellom roller, situasjoner, rom og sceniske og tekniske virkemidler er sentralt.
Timetall
Timetallet er oppgitt i 60-minutters enheter.
Teaterproduksjon 1: 140 årstimer
Teaterproduksjon 2: 140 årstimer
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der hvor de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I teaterproduksjon forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig i teaterproduksjon innebærer å presentere monologer og dialoger. Områder for muntlig arbeid er også samspillsituasjoner, responsgiving, drøftinger, instruksjon og veiledning.
Å kunne uttrykke seg skriftlig i teaterproduksjon innebærer å bearbeide og utvikle tekster som grunnlag for kunstnerisk uttrykk.
Å kunne lese i teaterproduksjon innebærer å arbeide med tekster i ulike sjangrer som kunnskapskilder og som grunnlag for bearbeiding og utarbeiding av visninger og forestillinger. Det innebærer også å kunne avlese og tolke dramatiske uttrykk.
Å kunne regne i teaterproduksjon innebærer å beregne kostnader knyttet til produksjonsarbeid og å føre enkelt budsjett og regnskap.
Å kunne bruke digitale verktøy i teaterproduksjon innebærer å bruke tekstbehandling til skriftlig bearbeiding av rollearbeid, monologer, dialoger og manus. Det innebærer også å bruke multimedieverktøy som redskap i visninger, forestillinger og dokumentasjonsarbeid.
Kompetansemål
Teaterproduksjon 1
Skuespillerutvikling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke ulike teaterpedagogers metoder i grunnleggende skuespillerteknikk
- bearbeide monologer og dialoger og presentere dem i eget skuespillerarbeid og samspill
- vise evne til rolleidentifikasjon og rollekarakterisering
- nyttiggjøre seg instruksjon og respons
- drøfte og begrunne valgene i eget skuespillerarbeid og samspill
Sjanger og spillestil
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke sjangrer og beherske spillestiler fra ulike epoker
- bruke musikk, dans og andre sceniske virkemidler i sjangerbestemt forestillingsarbeid
- analysere en skuespilltekst og finne sjangerspesifikke trekk ved en tekst
- drøfte tilnærmingsmåter til ulike sjangrer
Teaterproduksjon 2
Skuespillerutvikling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke ulike teaterfornyeres arbeid og teorier i eget skuespillerarbeid
- beherske grunnleggende skuespillerteknikk og skape et selvstendig uttrykk
- bruke grunnleggende kunnskaper om regi i eget og felles produksjonsarbeid
- drøfte forholdet mellom produksjonskonsept og skuespillerens arbeid
- drøfte betydningen av etiske retningslinjer i ensemblearbeid
Scenisk formidling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjøre rede for bruk av ekspressivitet i skuespillerens uttrykk
- bruke ulike spillestiler i forhold til scenisk form
- eksperimentere med sceniske virkemidler i forhold til rolle og scenisk handling
- utvikle monologer og dialoger og formidle dem som kunstneriske uttrykk
- drøfte spillestil, virkemidler og tilnærmingsmåter
- drøfte forholdet mellom instruktør og skuespiller
Vurdering
Bestemmelser om sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Programfag | Ordning |
Teaterproduksjon 1 | Elevene skal ha standpunktkarakter. |
Teaterproduksjon 2 | Elevene skal ha standpunktkarakter. |
Eksamen for elever
Programfag | Ordning |
Teaterproduksjon 1 | Elevene kan trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Teaterproduksjon 2 | Elevene skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Eksamen for privatister
Programfag | Ordning |
Teaterproduksjon 1 | Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Teaterproduksjon 2 | Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Privatistene i teaterproduksjon 2 får godskrevet programfagene teaterproduksjon 1 og teaterensemble. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.