Læreplan i teaterproduksjon - programfag i utdanningsprogram for musikk, dans, drama, programområde for drama (DRA2-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. april 2006 etter delegasjon i brev 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2006-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2022-07-31T00:00:00 +2

Formål

Gjennom historien har teater spilt en sentral rolle i ulike samfunn og kulturer. Teaterets uttrykksformer har det til felles at noe formidles fra en arena til et publikum. Programfaget teaterproduksjon skal ivareta denne tradisjonen ved å være en arena for utprøving og utvikling av teater som språk.

Programfaget skal gi kunnskap om og erfaring med individuell skuespillerutvikling, ensemblearbeid og formidling, og gi grunnlag for å kunne utvikle et personlig uttrykk. Den enkelte skal få innsikt og trening i å være medskaper i kreative prosesser og utøver i ulike teaterproduksjoner. Opplæringen skal legge til rette for at den enkelte skal tilegne seg begrepsforståelse og kunnskaper om sceniske virkemidler. Programfaget skal bidra til å utvikle etiske holdninger som en forutsetning for ensemblearbeid.

Opplæringen i teaterproduksjon skal bygge på en praktisk tilnærming, og ivareta både en skapende, utøvende og reflekterende dimensjon. Den skal gi forståelse for normer, verdier og kvaliteter som danner grunnlag for å være medskaper og utøver i et teaterensemble.

Struktur

Teaterproduksjon består av to programfag: teaterproduksjon 1 og teaterproduksjon 2.

Teaterproduksjon 2 bygger på teaterproduksjon 1.

Programfagene er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål for.

Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområder:

Programfag

Hovedområder

Teaterproduksjon 1

Skuespillerutvikling

Sjanger og spillestil

Teaterproduksjon 2

Skuespillerutvikling

Scenisk formidling

Hovedområder

Skuespillerutvikling

Hovedområdet omfatter ulike teaterpedagogers metoder som grunnlag for egen skuespillerteknikk. Rolleidentifikasjon, rollekarakterisering og samspill ut fra både tekst- og idébasert materiale er sentralt. Videre dreier det seg om integrering av ulike teaterfornyeres arbeid og teorier i egen spillkompetanse. Grunnleggende skuespillerteknikk, å skape et selvstendig uttrykk, grunnleggende forståelse for regi og regivalg og for forholdet mellom produksjonskonsept og skuespillerens arbeid er sentralt.

Sjanger og spillestil

Hovedområdet omfatter skuespiller- og forestillingsarbeid med utgangspunkt i tekster fra ulike sjangrer og epoker. Sceniske uttrykksformer som musikk og dans er sentralt.

Scenisk formidling

Hovedområdet omfatter moderne teaterformer. Utforsking, utvikling og formgiving av scenisk handling med utgangspunkt i tema, idé og objekter eller tekster inngår også. Sammenheng mellom roller, situasjoner, rom og sceniske og tekniske virkemidler er sentralt.

Timetall

Timetallet er oppgitt i 60-minutters enheter.

Teaterproduksjon 1: 140 årstimer

Teaterproduksjon 2: 140 årstimer

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der hvor de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I teaterproduksjon forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig i teaterproduksjon innebærer å presentere monologer og dialoger. Områder for muntlig arbeid er også samspillsituasjoner, responsgiving, drøftinger, instruksjon og veiledning.

Å kunne uttrykke seg skriftlig i teaterproduksjon innebærer å bearbeide og utvikle tekster som grunnlag for kunstnerisk uttrykk.

Å kunne lese i teaterproduksjon innebærer å arbeide med tekster i ulike sjangrer som kunnskapskilder og som grunnlag for bearbeiding og utarbeiding av visninger og forestillinger. Det innebærer også å kunne avlese og tolke dramatiske uttrykk.

Å kunne regne i teaterproduksjon innebærer å beregne kostnader knyttet til produksjonsarbeid og å føre enkelt budsjett og regnskap.

Å kunne bruke digitale verktøy i teaterproduksjon innebærer å bruke tekstbehandling til skriftlig bearbeiding av rollearbeid, monologer, dialoger og manus. Det innebærer også å bruke multimedieverktøy som redskap i visninger, forestillinger og dokumentasjonsarbeid.

Kompetansemål

Teaterproduksjon 1

Skuespillerutvikling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke ulike teaterpedagogers metoder i grunnleggende skuespillerteknikk
  • bearbeide monologer og dialoger og presentere dem i eget skuespillerarbeid og samspill
  • vise evne til rolleidentifikasjon og rollekarakterisering
  • nyttiggjøre seg instruksjon og respons
  • drøfte og begrunne valgene i eget skuespillerarbeid og samspill

Sjanger og spillestil

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke sjangrer og beherske spillestiler fra ulike epoker
  • bruke musikk, dans og andre sceniske virkemidler i sjangerbestemt forestillingsarbeid
  • analysere en skuespilltekst og finne sjangerspesifikke trekk ved en tekst
  • drøfte tilnærmingsmåter til ulike sjangrer

Teaterproduksjon 2

Skuespillerutvikling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke ulike teaterfornyeres arbeid og teorier i eget skuespillerarbeid
  • beherske grunnleggende skuespillerteknikk og skape et selvstendig uttrykk
  • bruke grunnleggende kunnskaper om regi i eget og felles produksjonsarbeid
  • drøfte forholdet mellom produksjonskonsept og skuespillerens arbeid
  • drøfte betydningen av etiske retningslinjer i ensemblearbeid

Scenisk formidling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for bruk av ekspressivitet i skuespillerens uttrykk
  • bruke ulike spillestiler i forhold til scenisk form
  • eksperimentere med sceniske virkemidler i forhold til rolle og scenisk handling
  • utvikle monologer og dialoger og formidle dem som kunstneriske uttrykk
  • drøfte spillestil, virkemidler og tilnærmingsmåter
  • drøfte forholdet mellom instruktør og skuespiller

Vurdering

Bestemmelser om sluttvurdering:

Standpunktvurdering

Programfag

Ordning

Teaterproduksjon 1

Elevene skal ha standpunktkarakter.

Teaterproduksjon 2

Elevene skal ha standpunktkarakter.

Eksamen for elever

Programfag

Ordning

Teaterproduksjon 1

Elevene kan trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Teaterproduksjon 2

Elevene skal opp til muntlig-praktisk eksamen.

Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Eksamen for privatister

Programfag

Ordning

Teaterproduksjon 1

Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Teaterproduksjon 2

Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Privatistene i teaterproduksjon 2 får godskrevet programfagene teaterproduksjon 1 og teaterensemble.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!