Tekst (MOK03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter tekst
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, produsere og ferdigstille ulike tekster i ulike sjangre og med ulike formål individuelt og i samarbeid med andre
Å planlegge er å lage en framdrift for å nå et mål. Planen beskriver hvordan vi har tenkt å gå fram for å oppnå målet, og kan vise sammenhengen mellom aktiviteter, gjennomføring og mål.
- brukeog reflektere
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
over komposisjon og fortellerteknikk i egne og andres tekstproduksjonerÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- publisere og reflektereover valg av kanal for å nå ønsket målgruppe
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- vurderekildebruk i egne og andres tekstproduksjoner
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- utforskeog bruke
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
dramaturgi og retorikk i egne og andres produksjonerÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- drøfteog presentere
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
ulike tekster ved bruk av fagterminologiÅ presentere er å vise, forklare og legge frem et faglig emne eller et produkt. Måten å presentere på kan variere, men målet med en presentasjon er å gjøre emnet eller produktet tilgjengelig for andre. Presentere kan også bety å illustrere og å demonstrere.
- utforskeog eksperimentere med egne og andres tekster i en uttrykkshistorisk sammenheng
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- vurdereog produsere tekster i samsvar med etiske retningslinjer og gjeldende regelverk
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- drøftegrunnlaget for offentlig diskurs og aktiv deltakelse i demokratiske prosesser ved ulike tekstuttrykk
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i tekst. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget ved å planlegge, produsere og ferdigstille tekstuttrykk for ulike målgrupper. Elevene viser og utvikler også kompetanse i faget gjennom å utforske, analysere og vurdere tekstuttrykk. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de drøfter og presenterer egne og andres tekster ved bruk av fagterminologi. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget ved å reflektere over tekstlige uttrykks betydning i et demokratisk samfunn og ved å utvikle ferdigheter for å kunne delta aktivt i demokratiske prosesser.
Læreren skal videre legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene utforske ulike tekstuttrykks betydning og ved å øve opp deres kritiske og etisk bevissthet. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i tekstfaget, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og til å reflektere over sin egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetanse innenfor et bredt utvalg av oppgaver i forbindelse med tekstproduksjoner.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen elevene har ved avslutningen av opplæringen etter tekst. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i tekst basert på kompetansen eleven har vist gjennom planlegging og praktisk produksjon av tekstlige uttrykk i ulike sjangre og gjennom å reflektere over komposisjon og fortellerteknikk, etiske retningslinjer og gjeldende regelverk.