Mediesamfunnet (MOK01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter mediesamfunnet 3
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- planleggje, produsere, publisere og drøfte innhald i medieprodukt i ulike sjangrar og for ulike målgrupper
- vurdere og bruke modellar for analyse av avsendarar, mottakarar og målgrupper
- analysere eigne og andres medietekstar og produksjonar, og diskutere funksjonen dei har i samfunnet
- vurdere kjeldebruk, retorikk og argumentasjon i eigne og andres medietekstar, og produsere argumenterande og informerande tekstar i ulike sjangrar
- drøfte problemstillingar knytte til etiske normer og gjeldande lover og reglar, og nytte dei same prinsippa i eigne produksjonar
- gi døme på skiljet mellom private og redaksjonelle medieaktørar og drøfte skilnader mellom journalistikk, marknadskommunikasjon, informasjon og underhaldning
- drøfte hensikta med bruk av stordata og algoritmar i medieproduksjonar, marknadsføring og publisering
- drøfte mediepåverknad og makta til media, og diskutere korleis medium kan skape, forsterke eller svekkje informasjonskløfter, digitale skilje og mediemangfald
- drøfte mediepolitikk, eigarskap og mediemangfald i samfunnet ved hjelp av offentlegheitomgrepet
- vurdere døme på korleis samiske, norske og internasjonale medium framstiller klimaspørsmål, forbrukarsamfunn og berekraftig utvikling
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i mediesamfunnet 3. Elevane viser og utviklar kompetanse i faget når dei planlegg, produserer, publiserer og drøftar innhald innanfor ulike sjangrar, tilpassa ulike mottakarar, medium og kanalar. Dei viser og utviklar kompetanse når dei vurderer, bruker og dokumenterer ulike verkemiddel, retoriske strategiar, etiske normer og kjeldekritikk i eigne tekstar og produksjonar òg. Vidare viser og utviklar elevane kompetanse når dei analyserer medietekstar og produksjonar, og når dei diskuterer verkemiddel, bodskap og funksjon i ulike tekstar i ein samfunnskontekst. Dei viser og utviklar òg kompetanse når dei bruker sjølvstendige døme og mediefagleg teori og omgrepsapparat på ein presis måte for å drøfte mediemakt og rolla til media i samfunnet og offentlegheita. Vidare viser og utviklar dei kompetanse når dei argumenterer omkring, diskuterer og drøftar samansette problemstillingar på ein objektiv og nyansert måte, munnleg og i eigne tekstar.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom å gi elevane varierte utfordringar innanfor ulike sjangrar og arbeidsmetodar og gjennom å gi dei tilbakemeldingar i ulike former knytte til arbeidsprosessar og presentasjonar. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i arbeid med skriftlege og samansette tekstar, produksjonar og prosjekt, og elevane skal få høve til å prøve seg fram. Læraren skal leggje til rette for kritisk tenking gjennom aktuelle og varierte døme, samtalar og faglege diskusjonar. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få høve til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og reflektere over si eiga faglege utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin innanfor innhaldsproduksjon, argumentasjon og drøfting, analyse og kjeldeferdigheit.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har ved avslutninga av opplæringa etter mediesamfunnet 3. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i mediesamfunnet 3 basert på kompetansen eleven har vist gjennom arbeid med samansette medietekstar i ulike sjangrar, gjennom arbeid med argumenterande og drøftande tekstar og gjennom refleksjon, val og anvend fagkunnskap i tekstar, presentasjonar, diskusjonar og prosessar.