Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg1 yrkesfaglige utdanningsprogram

  • egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
  • egnede digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
  • mønstre for uttale i kommunikasjon
  • til,
    og
    fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner
  • uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
  • andres argumentasjon og
    og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om yrkesrelevante emner
  • kunnskap om sammenhenger mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til i egen språklæring
  • kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
  • lese, diskutere og
    over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
  • lese og sammenfatte faglig innhold fra engelskspråklig dokumentasjon
  • lese og
    ulike sakprosatekster om samme emne fra forskjellige kilder og kritisk
    hvor pålitelige kildene er
  • ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte
  • skape yrkesrelevante tekster med struktur og sammenheng som beskriver og dokumenterer eget arbeid tilpasset formål, mottaker og situasjon
  • og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk
  • sentrale trekk ved framveksten av engelsk som arbeidsspråk
  • og
    over mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger
  • diskutere og
    over form, innhold og virkemidler i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier, inkludert musikk, film og spill

Underveisvurdering

Standpunktvurdering