Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser. Et verktøy for kvalitetsutvikling i grunnskolen?
Rapporten ser på skolenes erfaringer og bruk av Elevundersøkelsen, Lærerundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen.
Ulik bruk av undersøkelsene
Mange skoler sier at brukerundersøkelsene gir muligheter for organisasjonsendring, samtidig som de skiller ut og vektlegger Elevundersøkelsen framfor Foreldreundersøkelsen og Lærerundersøkelsen. Skolene vektlegger at Elevundersøkelsen ikke bare er et lokalt verktøy, men spiller også en viktig rolle for skoleeier og nasjonalt nivå. Skolene bruker resultatene til å se etter endring over tid, og til å vurdere hvorvidt tiltak har ført til endringer i elevenes læringsmiljø. Resultatene blir først og fremst brukt av skolene og skoleeierne. Foreldre og elever informeres via FAU og elevråd, og om disse organene fungerer har stor betydning for om og hvordan foreldre og elever trekkes med videre i skolenes oppfølging av resultatene. Lærerundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen oppleves som lokale verktøy, og utkonkurreres en rekke steder av lokalt utviklede medarbeiderundersøkelser og foreldreundersøkelser.
Utfordrende når resultat skjules/prikkes
Enkelte resultatene i brukerundersøkelsene skjules/prikkes for å hindre indirekte identifisering av elever, foreldre og lærere som har svart. Prikkingen oppleves av mange skoler som vanskelig å forholde seg til. Det fører til at en del skoler gjennomfører ikke-anonyme undersøkelser i etterkant av Elevundersøkelsen for å kartlegge omfanget av mobbing mer detaljert og på elevnivå.
Lengde og innhold i brukerundersøkelsene
NTNU finner at Elevundersøkelsen fremdeles oppleves som lang og til dels vanskelig å forstå for elevene. Utfordringen med Lærerundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen er at mange skolene velger å legge til svært mange bolker med spørsmål. Begge de to sistnevnte undersøkelsene er i utgangspunktet tomme, og må fylles med relevante, ferdigdefinerte spørsmål lokalt.
Rapportportalen til brukerundersøkelsene
Skoleledere og skoleeiere har tilgang til resultatene fra brukerundersøkelsene i en egen nettportal som krever pålogging. NTNUs funn tyder på at informasjonen knyttet til hvilke muligheter som ligger i dagens rapportportal for generering av ulike typer rapporter kan bli bedre.
Om brukerundersøkelsene
Elevundersøkelsen er ett av flere sentrale element i kvalitetsvurderingssystemet for grunnopplæringen. Det er obligatorisk for skoleeierne å gjennomføre Elevundersøkelsen i høstsemesteret. Resultatene blir årlig analysert og publisert på direktoratets hjemmeside og i Skoleporten. Det er frivillig for skolene å ta i bruk Lærerundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen.