Sosialkunnskap (POS02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglege spørsmål og problemstillingar
- vurdere ulike samfunnsvitskaplege metodar og teoriar og bruke desse til å utforske eigne problemstillingar og gjennomføre undersøkingar
- gjere greie for ulike institusjonar, politisk styring, prinsipp og verdiar i velferdsstaten og drøfte utfordringar ved framtida og berekrafta til velferdsstaten
- drøfte årsaker til sosial ulikskap, marginalisering og utanforskap og vurdere konsekvensar for individ og samfunn
- gjere greie for ulike perspektiv på sosialisering og drøfte korleis sosialiseringa har endra seg over tid
- utforske ulike perspektiv på kjønn og identitet og reflektere over haldningar til eigen og andres identitet
- utforske samanhengar mellom velferdsskilnader og sosiale problem og drøfte konsekvensar for individ og samfunn
- gjere greie for ulike typar sosiale problem og vurdere førebyggjande tiltak
- utforske inkludering på ulike nivå i samfunnet og vurdere tiltak som kan bidra til inkludering i arbeidslivet og velferdssamfunnet
- vurdere korleis menneskerettane har påverka den norske velferdsstaten, og drøfte korleis menneskerettane blir varetekne i Noreg
- gjere greie for sentrale behov i barne- og ungdomsåra og vurdere samanhengen mellom behovsdekning, velferd og livsmeistring
- gjere greie for ulike former for vald og trakassering og drøfte konsekvensar av vald og trakassering på individ- og samfunnsnivå
- vurdere korleis ulike kriser kan handterast på individ- og samfunnsnivå
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i sosialkunnskap. Elevane viser og utviklar kompetanse i faget når dei bruker faglege metodar og teoriar, og i utforskande arbeid med og refleksjon over ulike emne, problemstillingar og perspektiv, munnleg og skriftleg. Vidare viser og utviklar elevane kompetanse når dei arbeider med spørsmål knytte til sosiale problem og velferdsutfordringar, og samanhengar mellom sosialisering, behovsdekning, mangfald og livsmeistring.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåtar og ved å la elevane utforske ulike sider ved samfunnet og finne svar på faglege spørsmål og problemstillingar. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i sosialkunnskap, og elevane skal få høve til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få høve til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og reflektere over si eiga faglege utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i sosialkunnskap.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har ved avslutninga av opplæringa etter sosialkunnskap. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i sosialkunnskap basert på kompetansen eleven har vist ved å formidle innsikt i ulike emne, samanhengar og problemstillingar i faget og ved å bruke faglege metodar og teoriar til å belyse dei.