Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående
    • Private barnehager
    • Private skoler
    • Voksenopplæring
    • SFO
    • Kulturskolen
    • Folkehøgskoler

    • Rammeplan og støttemateriell
    • Barnehagemiljø
    • Omsorg
    • Lek
    • Læring
    • Læreplanverket
    • Tilpasset opplæring
    • Vurderingspraksis
    • Skolemiljø
    • Opplæring i bedrift
    • Fravær
    • Barn og unge fra Ukraina
    • Minoritetsspråklige og flyktninger
    • Spesialpedagogikk
    • PP-tjenesten (PPT)
    • Samisk
    • Nasjonale minoriteter

    • Eksamen - oversikt
    • Finn eksamensoppgaver
    • Administrere eksamen
    • Forberede og ta eksamen
    • Muntlig eksamen
    • Privatisteksamen
    • Prøver - oversikt
    • Nasjonale prøver
    • Kartleggingsprøver
    • Vitnemål og kompetansebevis
    • Realkompetansevurdering

    • Arbeid med kvalitet og kompetanse
    • Sikkerhet og beredskap
    • Ståstedsanalyser
    • Læremidler
    • Samarbeid med andre
    • Videreutdanning
    • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
    • Kompetansepakker
    • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering i skolen
    • Kunstig intelligens i skolen
    • Mobiler og smartklokker i skolen

    • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
    • Statistikk
    • Finn forskning og statistikk
    • Systemer for datainnsamling
    • Internasjonale studier
    • Barnehagefakta
    • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Vetuva
    • Spørsmål til Skole-Norge
    • Spørsmål til Barnehage-Norge
    • Utdanningsspeilet
    • Alle brukerundersøkelser
    • Elevundersøkelsen
    • Lærlingundersøkelsen
    • Foreldreundersøkelsen i skole
    • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Lærerundersøkelsen

    • Barnehage – oversikt regelverk
    • Opplæring – oversikt regelverk
    • Spesielt for private skoler
    • Maler
    • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn - oversikt
    • Melde bekymring
    • Tilskudd – oversikt
    • Tilskuddssatser
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English

Du er her:

  • Forside
  • Arbeid med kvalitet og kompetanse
  • Digital praksis og skjermbruk i skolen
  • Anbefalinger om regulering av mobiler og smartklokker i skolen

Du er her:

  • Forside
  • Arbeid med kvalitet og kompetanse
  • Digital praksis og skjermbruk i skolen
  • Anbefalinger om regulering av mobiler og smartklokker i skolen

Anbefalinger om regulering av mobiler og smartklokker i skolen

Udir anbefaler å strengt regulere elevers tilgang til og bruk av private mobiltelefoner og smartklokker, gjennom skoleregler. Denne veilederen viser hvordan dette kan gjøres.

Veiledning
Sist endret: 23.09.2024

Innhold

  • Målet er færre forstyrrelser og et styrket skolemiljø
    • Reguler gjennom skoleregler
    • Sørg for en involverende prosess
  • Viktige hensyn ved innføring av regulering
  • Våre anbefalinger
    • Barneskolen
    • Ungdomsskolen
    • Videregående skole
  • Elever med særskilte behov for tilrettelegging
  • Skal man gi sanksjoner ved brudd?
Neste

Om dette oppdraget

Utdanningsdirektoratet har fått i oppgave å lage en veileder med nasjonal anbefaling om elevers tilgang til og bruk av private mobiltelefoner og smartklokker på skolen. 

Udir har i arbeidet vurdert både juridiske og pedagogiske sider ved oppdraget, og sett på sosiale og helsemessige behov. Vi har vurdert eksisterende forskning og annet kunnskapsgrunnlag, og hentet inn innspill fra ulike aktører.

Kunnskapsgrunnlaget gir et grunnlag for at begrensing av tilgang på mobiler og smartklokker er legitimt utfra et "føre-var-prinsipp": enhetene kan utgjøre en belastning i skolemiljøet i form av krenkelser og mobbing og de kan være en distraksjon i læringsmiljøet.

Mobiltelefoner og smartklokker er private enheter elevene velger å ha med på skolen, men som ikke er en del av skolens læringsteknologi. Dette har vært et sentralt poeng i vår vurdering, sett i lys av gratisprinsippet i norsk skole.

Oppdraget inneholder flere dilemmaer som må balanseres ut i arbeidet med nasjonale råd. Dette inkluderer blant annet forholdet mellom nasjonal styring, lokalt selvstyre og medbestemmelse. Sentralt står også forholdet mellom regulering og lærernes autonomi, og behovet for å forberede elevene for verden de lever i, versus det å sette begrensninger i bruk av teknologi. Andre viktige avveininger er også elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø, og inngripen i enkeltindividers bruk av mobiltelefoner og smartklokker. I våre vurderinger av disse dilemmaene har vi særlig vektlagt behovet for å forhindre distraksjon i undervisningen, samt å styrke skolemiljøet, og forhindre mobbing og andre krenkelser.

Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring