3. Læreplanen i kroppsøving

Styringsdokumentene for opplærings- og vurderingspraksis i faget kroppsøving er opplæringsloven med forskrifter, medregnet Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Kunnskapsdepartementet har med hjemmel i opplæringsloven §§ 2-3 og 3-4 fastsatt en læreplan i kroppsøving som dekker grunnskolen og videregående opplæring. Læreplanen i kroppsøving er utviklet med utgangspunkt i de føringene for Kunnskapsløftet som ble gitt i St.meld. nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring. Læreplanen fastsetter de kompetansemålene som elevene skal kunne nå.

Kroppsøving er et allmenndannende fag, men også et fag der praktisk bruk av kroppen i ulike typer aktiviteter er en vesentlig del av faget. Et sentralt element i Kunnskapsløftet er overgangen fra læringsmål, som i tidligere læreplaner var knyttet til kunnskap og ferdigheter, til kompetansebaserte læreplaner. I Kunnskapsløftet er kompetanse forstått som evnen til å møte en kompleks utfordring, eller utføre en kompleks aktivitet eller oppgave. Det er elevens samlede kompetanse i faget som skal vurderes. Elevenes ferdigheter i kroppsøvingsfaget må utvikles som en kompetanse som gir dem mulighet til å delta i ulike aktiviteter med økende kompleksitet. Et viktig grunnlag for læring og utvikling blir derfor at lærerne gir elevene relevante utfordringer for å utvikle kompetansen.

Læreplanen i kroppsøving finner du her.

Nedenfor har vi gjort rede for endringene i læreplanen i kroppsøving.

{{ settings.title }}

{{ settings.thankYouPlaceholder }}