Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Metodehåndbok for tilsyn
  • 6. Planlegge og gjennomføre tilsyn
  • 6.2 Klargjøre rettslige krav

Metodehåndbok for tilsyn

  • Til første side

6.2 Klargjøre rettslige krav

Når temaet for tilsynet er bestemt, må vi klargjøre de rettslige kravene som regelverket stiller til kommunen. Det er de rettslige kravene vi skal vurdere faktagrunnlaget mot.

Les mer om å tolke lovteksten for å finne de rettslige kravene.

Lage kontrollskjema

Når vi har klargjort de rettslige kravene, lager vi et kontrollskjema. Kontrollskjemaet er vårt arbeidsverktøy i tilsynet, som vi kan gi til kommunen hvis de etterspør det. Skjemaet skal inneholde hjemmelen for kravet, pålegget, kontrollspørsmål og relevante informasjonskilder. Innledningsvis skal vi beskrive hvilke avgrensninger vi har gjort.

Rettslige krav og kontrollspørsmål

Vi formulerer de rettslige kravene i tilsynet som kontrollspørsmål. Hvert kontrollspørsmål representerer et krav i barnehage- eller opplæringsloven som skal undersøkes og  vurderes for seg. Et kontrollspørsmål kan inneholde flere krav. Kontrollspørsmålene og det rettslige grunnlaget skal sikre at de rettslige relevante problemstillingene i tilsynet er dekket, og at vi kontrollerer alle kommunene mot de samme kravene. Når vi har skjønnsmessige krav, må vi formulere kontrollspørsmålene ut fra de relevante vurderingskriteriene vi kom frem til da vi tolket det rettslige kravet.

 Vi velger hvilke kontrollspørsmål som er relevante ut fra våre risikovurderinger.

Informasjonskilder og undersøkelse

Vi identifiserer mulige informasjonskilder som kan opplyse om kommunens praksis. Vi skal kun gjøre de undersøkelsene som er nødvendige for å svare på kontrollspørsmålene. Dette innebærer for eksempel at vi ikke gjennomfører intervjuer hvis dokumentasjonen gir tilstrekkelig informasjon. Det er imidlertid vårt ansvar å opplyse saken, og informasjonskildene som  kommer frem av kontrollskjemaet skal ikke begrense oss, se mer om informasjonskilder og undersøkelser under kapittel 6.3.

Pålegg

Når vi svarer nei på et kontrollspørsmål, skal vi gi kommunen pålegg om å rette de forholdene som er i strid med regelverket. Vi utformer påleggstekst til alle de rettslige kravene i kontrollskjemaet. I mange tilfeller er pålegget dekkende for flere kontrollspørsmål.

Pålegget skal vise til den eller de konkrete lovbestemmelser som er brutt, slik at det er tydelig for kommunen hvilket lovgrunnlag som ligger til grunn for pålegget. I praksis vil pålegget ofte ligge nært opp til lovteksten, men det er ikke nødvendig å gjengi hele lovbestemmelsen.

Les mer om pålegg

Neste
Forrige

Støttemateriell

Tilsyn basert på risikovurderinger

Andre oppgaver hos statsforvalterne

Innsyn og offentlighet

Tolke lovteksten for å finne de rettslige kravene

Samtaler med barn og unge

Håndtere overskuddsinformasjon

Formidling av tilsyn

Lovverket

Barnehageloven

Opplæringsloven

Privatskoleloven

Kommuneloven

Forvaltningsloven

Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring