Metodehåndbok for tilsyn
6.2 Klargjøre rettslige krav
Når temaet for tilsynet er bestemt, må vi klargjøre de rettslige kravene som regelverket stiller til kommunen. Det er de rettslige kravene vi skal vurdere faktagrunnlaget mot.
Les mer om å tolke lovteksten for å finne de rettslige kravene.
Lage kontrollskjema
Når vi har klargjort de rettslige kravene, lager vi et kontrollskjema. Kontrollskjemaet er vårt arbeidsverktøy i tilsynet, som vi kan gi til kommunen hvis de etterspør det. Skjemaet skal inneholde hjemmelen for kravet, pålegget, kontrollspørsmål og relevante informasjonskilder. Innledningsvis skal vi beskrive hvilke avgrensninger vi har gjort.
Rettslige krav og kontrollspørsmål
Vi formulerer de rettslige kravene i tilsynet som kontrollspørsmål. Hvert kontrollspørsmål representerer et krav i barnehage- eller opplæringsloven som skal undersøkes og vurderes for seg. Et kontrollspørsmål kan inneholde flere krav. Kontrollspørsmålene og det rettslige grunnlaget skal sikre at de rettslige relevante problemstillingene i tilsynet er dekket, og at vi kontrollerer alle kommunene mot de samme kravene. Når vi har skjønnsmessige krav, må vi formulere kontrollspørsmålene ut fra de relevante vurderingskriteriene vi kom frem til da vi tolket det rettslige kravet.
Vi velger hvilke kontrollspørsmål som er relevante ut fra våre risikovurderinger.
Informasjonskilder og undersøkelse
Vi identifiserer mulige informasjonskilder som kan opplyse om kommunens praksis. Vi skal kun gjøre de undersøkelsene som er nødvendige for å svare på kontrollspørsmålene. Dette innebærer for eksempel at vi ikke gjennomfører intervjuer hvis dokumentasjonen gir tilstrekkelig informasjon. Det er imidlertid vårt ansvar å opplyse saken, og informasjonskildene som kommer frem av kontrollskjemaet skal ikke begrense oss, se mer om informasjonskilder og undersøkelser under kapittel 6.3.
Pålegg
Når vi svarer nei på et kontrollspørsmål, skal vi gi kommunen pålegg om å rette de forholdene som er i strid med regelverket. Vi utformer påleggstekst til alle de rettslige kravene i kontrollskjemaet. I mange tilfeller er pålegget dekkende for flere kontrollspørsmål.
Pålegget skal vise til den eller de konkrete lovbestemmelser som er brutt, slik at det er tydelig for kommunen hvilket lovgrunnlag som ligger til grunn for pålegget. I praksis vil pålegget ofte ligge nært opp til lovteksten, men det er ikke nødvendig å gjengi hele lovbestemmelsen.