Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Metodehåndbok for tilsyn
  • 5. Tilsyn, tilsynsaktiviteter og veiledning
  • 5.2 Når vi har nok informasjon – enkel fremgangsmåte

Metodehåndbok for tilsyn

  • Til første side

5.2 Når vi har nok informasjon – enkel fremgangsmåte

Når vi har nok informasjon om regelverksbrudd, kan vi reagere raskt ved å varsle pålegg direkte.

1. samle

Kommunene må årlig rapportere en rekke opplysninger til staten. Når rapporteringene er lovpålagte, vil det være brudd på regelverket hvis de ikke rapporterer, eller når rapporteringen er mangelfull. Vi kan få opplysninger om brudd på regelverket i møter med kommunen, fra medieomtale eller på annen måte. Når vi bruker denne fremgangsmåten, vil det vanligvis ikke være behov for å innhente flere opplysninger ettersom vi allerede har tilstrekkelig informasjon til å konstatere brudd på regelverket.

Noen eksempler på temaer som vi kan håndtere med denne fremgangsmåten:

  • gjennomføring av Elevundersøkelsen
  • obligatoriske kartleggingsprøver
  • nasjonale prøver
  • lærernormen

Et annet eksempel er der tema for tilsynet er valgt etter en risikovurdering, men vi får overskuddsinformasjon som gjør det nødvendig å reagere raskt med varsel om pålegg. Det kan for eksempel være informasjon om brudd som kan få alvorlige konsekvenser for barn og elever.

Når vi har tilstrekkelig informasjon og konkluderer med at regelverket er fulgt, kan tilsynet avsluttes med et brev.

Neste
Forrige

Støttemateriell

Tilsyn basert på risikovurderinger

Andre oppgaver hos statsforvalterne

Innsyn og offentlighet

Tolke lovteksten for å finne de rettslige kravene

Samtaler med barn og unge

Håndtere overskuddsinformasjon

Formidling av tilsyn

Lovverket

Barnehageloven

Opplæringsloven

Privatskoleloven

Kommuneloven

Forvaltningsloven

Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring