Metodehåndbok for tilsyn
9. Evaluering av tilsyn
Intern evaluering: Vi bør evaluere vår egen gjennomføring og avslutning av tilsynet, som en del av vårt eget forbedringsarbeid.
Vi kan evaluere ved å gjennomgå oppgavene i tilsynsprosessen for å vurdere hva vi kan lære. Vi tar utgangspunkt i kapittel 4, Forutsetninger for godt og virkningsfullt tilsyn, ved formulering av spørsmål i evalueringen.
Ekstern evaluering: Vi kan invitere kommunen til å evaluere tilsynet. Vi kan enten be om svar på konkrete spørsmål i en digital undersøkelse til kommuneadministrasjonen og andre som deltok i tilsynet, eller be om en mer fri tilbakemelding. Alternativt kan vi ha egne møter med kommunen for å diskutere gjennomføringen av tilsynet.
Selvevaluering og evaluering fra tilsynsobjektene kan inngå i et kontinuerlig forbedringsarbeid og utvikling av tilsynsarbeidet.
I Utdanningsdirektoratet sine tilsyn med de private skolene, inviterer vi til evaluering etter gjennomført tilsynsbesøk og etter avsluttet tilsyn gjennom skjema i Forms. I tilsyn basert på skriftlig dokumentasjon, inviterer vi til evaluering kun etter avsluttet tilsyn.
Hvis dere ønsker å ta utgangspunkt i våre maler til bruk i deres egne tilsyn, kan dere duplisere skjemaene via følgende lenker: