Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående
    • Private barnehager
    • Private skoler
    • Voksenopplæring
    • SFO
    • Kulturskolen
    • Folkehøgskoler

    • Rammeplan og støttemateriell
    • Barnehagemiljø
    • Omsorg
    • Lek
    • Læring
    • Læreplanverket
    • Tilpasset opplæring
    • Vurderingspraksis
    • Skolemiljø
    • Opplæring i bedrift
    • Fravær
    • Barn og unge fra Ukraina
    • Minoritetsspråklige og flyktninger
    • Spesialpedagogikk
    • PP-tjenesten (PPT)
    • Samisk
    • Nasjonale minoriteter

    • Eksamen - oversikt
    • Finn eksamensoppgaver
    • Administrere eksamen
    • Forberede og ta eksamen
    • Muntlig eksamen
    • Privatisteksamen
    • Prøver - oversikt
    • Nasjonale prøver
    • Kartleggingsprøver
    • Vitnemål og kompetansebevis
    • Realkompetansevurdering

    • Arbeid med kvalitet og kompetanse
    • Sikkerhet og beredskap
    • Ståstedsanalyser
    • Læremidler
    • Samarbeid med andre
    • Videreutdanning
    • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
    • Kompetansepakker
    • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering i skolen
    • Kunstig intelligens i skolen
    • Mobiler og smartklokker i skolen

    • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
    • Statistikk
    • Finn forskning og statistikk
    • Systemer for datainnsamling
    • Internasjonale studier
    • Barnehagefakta
    • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Vetuva
    • Spørsmål til Skole-Norge
    • Spørsmål til Barnehage-Norge
    • Utdanningsspeilet
    • Alle brukerundersøkelser
    • Elevundersøkelsen
    • Lærlingundersøkelsen
    • Foreldreundersøkelsen i skole
    • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Lærerundersøkelsen

    • Barnehage – oversikt regelverk
    • Opplæring – oversikt regelverk
    • Spesielt for private skoler
    • Maler
    • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn - oversikt
    • Melde bekymring
    • Tilskudd – oversikt
    • Tilskuddssatser
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Metodehåndbok for tilsyn
  • 5. Tilsyn, tilsynsaktiviteter og veiledning
  • 5.3 Når vi må innhente mer informasjon

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Metodehåndbok for tilsyn
  • 5. Tilsyn, tilsynsaktiviteter og veiledning
  • 5.3 Når vi må innhente mer informasjon

Metodehåndbok for tilsyn

  • Til første side

5.3 Når vi må innhente mer informasjon

Når vi har behov for mer informasjon, må vi bruke tilsynshjemmelen i de relevante lovene og kommuneloven § 30-3 for å få saken opplyst så godt som mulig.

Vi kan bruke kommuneloven § 30-3 som grunnlag for å:

  • invitere kommunen til et møte
  • innhente en skriftlig redegjørelse
  • be kommunen svare på en egenvurdering
  • be kommunen opplyse om de har avdekket brudd på regelverket, og i så fall hvordan de har planlagt å rette opp

Formålet er å skaffe oss mer informasjon der vi har fått kjennskap til en alvorlige enkelthendelse eller annen informasjon om mulige brudd på regelverket.

Basert på informasjon fra kommunen, må vi vurdere om og hvordan vi skal følge opp:

  • Vi vurderer at vi har nok informasjon til å konkludere med brudd på regelverket, i så fall varsler vi pålegg om å rette.
  • Vi avslutter tilsynet med et eget brev, hvis vi finner det sannsynliggjort at kommunen har endret praksis i samsvar med regelverket.
  • Vi veileder kommunen om regelverket.
  • Vi innhenter mer informasjon ved å gjennomføre intervju.

I noen tilfeller bestemmer vi allerede ved risikovurderingen at vi skal planlegge og gjennomføre intervjuer og andre stedlige undersøkelser for å skaffe oss mest mulig riktig bilde av praksis.

Veiledning som virkemiddel

Virkemidlene tilsyn og veiledning har de samme målene om at kommunene skal følge regelverket. Veiledning kan være hensiktsmessig i enkelte situasjoner, og vil være avhengig av utfordringene den enkelte kommunen har. Hvis kommunen ønsker å rette opp et brudd på regelverket, men ikke har tilstrekkelig regelverksforståelse, kan veiledning om regelverket være et mer egnet virkemiddel enn tilsyn. Andre ganger er tilsyn mest effektivt for å oppnå formålet om at reglene blir fulgt.

Les mer i artikkelen Andre oppgaver hos statsforvalteren.

Veiledning i kombinasjon med tilsyn

Vi bør veilede om regelverket samtidig som vi gjennomfører tilsyn, for å øke den samlede effekten av tilsynet. Veiledning om regelverket kan være aktuelt på ulike steg i tilsynsprosessen. Vi kan ikke veilede kommunen i hva de konkret må gjøre for å oppfylle regelverket. For ikke å utfordre det kommunale selvstyre er det viktig at statsforvalteren er tydelig på hva som er veiledning og hva som er tilsyn.

Kombinasjon av tilsynsaktiviteter

Hvis det er nødvendig, kan vi kombinere to eller flere tilsynsaktiviteter. Vi kan for eksempel be kommunen om en redegjørelse eller egenvurdering i forkant av et møte.

Hvis det underveis i tilsynsprosessen viser seg at måten vi har valgt å innhente informasjon på likevel ikke er den mest egnede for å for å opplyse saken, må vi vurdere andre tilsynsaktiviteter. Det må vi formidle og begrunne til kommunen på en betryggende måte.

Neste
Forrige

Støttemateriell

Tilsyn basert på risikovurderinger

Andre oppgaver hos statsforvalterne

Innsyn og offentlighet

Tolke lovteksten for å finne de rettslige kravene

Samtaler med barn og unge

Håndtere overskuddsinformasjon

Formidling av tilsyn

Lovverket

Barnehageloven

Opplæringsloven

Privatskoleloven

Kommuneloven

Forvaltningsloven

Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring